قیمت نفت به دلیل تنش‌های اقتصادی به سطح قبل از بحران اوکراین سقوط کرد

رکود روز سه‌شنبه بزرگ‌ترین کاهش روزانه قیمت برنت از اواخر سپتامبر بود که در سال ۲۰۲۲ در محدوده ۶۲ دلار معامله شد. از زمان رکود مالی در سال ۲۰۰۸ این وسیع‌ترین نوسان قیمت نفت در یک سال است.

به دلیل خروج سرمایه‌گذاران از بازار پرنوسان سرمایه در یک اقتصاد نامطمئن، قیمت نفت آمریکا در معاملات سرسام‌آور سه‌شنبه ۶ دسامبر/۱۵ آذر به پایین‌ترین سطح در سال جاری سقوط کرد. قیمت نقت برنت برای دومین بار در سال ۲۰۲۲ به زیر ۸۰ دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز بهای نفت برنت سه دلار و ۳۳ سنت کاهش یافت و به ۷۹ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام WTI با دو دلار و ۶۸ سنت (معادل ۳.۵ درصد) کاهش به ۷۴ دلار و ۳۵ سنت رسید که پایین‌ترین قیمت آن در سال جاری است.

قیمت‌ها در بازار نفت برای سه بار متوالی بیش از یک درصد کاهش یافته و به این ترتیب بیشتر سود سال را از دست داده است. با وجود جنگ اوکراین که یکی از بدترین بحران‌های انرژی در دهه‌های اخیر را رقم زده، مجموعه‌ای از خبرها در روزهای گذشته بازار را بی‌ثبات کرده است:

ابتدا تعیین سقف قیمت تا ۶۰ دلار برای نفت روسیه از طرف گروه هفت، سپس تمدید توافق کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت خام در سی‌وسومین نشست اوپک‌پلاس، و سرانجام: نگرانی‌ها از پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا در چین برای رشد اقتصادی جهان و آسیب‌های احتمالی برای تقاضا، و لاجرم احتمال مازاد عرضه نفت در ماه‌های پیش‌روی.

رویترز می نویسد فعالیت‌های بخش خدمات در چین به پایین‌ترین حد خود در شش ماه گذشته رسیده و اقتصادهای اروپایی به دلیل هزینه بالای انرژی و افزایش نرخ‌های بهره رو به افول گذاشته‌اند. شاخص‌های وال استریت نیز در روز سه‌شنبه به همین دلیل سقوط کردند.

یک کارشناس بازار در مصاحبه با رویترز پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت خام WTI به ۶۰ دلار می رسد و ثابت می‌ماند و قیمت نفت برنت هم از ۸۰ دلار در هر بشکه فراتر نمی‌رود.

بازار نفت همچنین تا حد زیادی تهدیدات عرضه را نادیده گرفته است، از جمله تهدیدات ناشی از سقف قیمتی ۶۰ دلاری گروه هفت برای صادرات نفت خام دریایی روسیه، که احتمالاً این کشور را مجبور به کاهش تولید نفت خود خواهد کرد.

روسیه گفته است به هر کشوری که سقف قیمت مصوب گروه هفت را ملاک قرار دهد، نفت نخواهد فروخت. به گفته الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، تولید نفت و میعانات گازی این کشور بر خلاف پیش‌بینی‌ها نه تنها به دلیل تحریم‌ها کاهش نیافته بلکه حدود دو درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

در چین، شهرهای بیشتری محدودیت‌های مرتبط با کووید-۱۹ را کاهش می‌دهند. انتظار می‌رود تقاضا برای نفت خام به تناسب رفع این محدودیت‌ها به تدریج افزایش یابد. با این‌‌حال برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که به دلیل سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا و کشورهای اروپایی بازارها همچنان بی‌ثبات بمانند.

در همین حال، پیش‌بینی می‌شود که ذخایر نفت خام آمریکا نیز کاهش یابد.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۸ دسامبر ۲۰۲۲