تراز «یک میلیارد یورویی» آلمان در تجارت با ایران در میانه سرکوب اعتراضات سراسری

روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» روز جمعه ۲۵ آذر با استناد به داده‌های اداره فدرال آمار آلمان گزارش داد که در ده ماهه نخست سال جاری میلادی، تراز تجاری آلمان و ایران «بیش از یک میلیارد یورو» برآورد شده است.

اداره فدرال آمار آلمان در تازه‌ترین گزارش خود میزان صادرات محصولات این کشور به ایران، منتهی به پایان ماه اکتبر امسال (تا ۹ آبان ۱۴۰۱) را یک میلیارد و دویست میلیون یورو و ارزش واردات از ایران در این دوره را ۲۶۰ میلیون دلار اعلام کرده است.

به نوشته جروزالم پست، در شرایطی که معترضان ایرانی خواهان سرنگونی حکومت مذهبی حاکم بر کشور خود هستند، آلمان کماکان نخستین شریک تجاری ایران در میان کشورهای اروپایی باقی مانده است.

این در حالی است که بسیاری از کشورهای غربی، از جمله آلمان در سه ماه گذشته، سرکوب معترضان ایران از سوی حکومت را به‌شدت محکوم کرده‌اند. در تازه‌ترین نمونه از واکنش‌های غرب، صدراعظم آلمان روز پنج‌شنبه در بروکسل گفت اظهار داشت: «چه کسی به مردم خود شلیک می‌کند؟ حکومت ایران چنین می‌کند…کاری غیرقابل قبول و توجیه‌ناپذیر».

پارلمان آلمان نیز روز ۲۴ آذر نشستی با حضور وزیر خارجه برای بررسی نقاط ضعف و قوت سیاست این کشور در حمایت از معترضان ایرانی و بررسی درخواست برای افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست گروه‌های تروریستی برگزار کرد.

با این حال، به نظر می‌رسد که از حجم تبادلات بازرگانی میان کشورهای غربی با ایران در سه ماهی که سرکوبگری‌های نیروهای حکومتی علیه معترضان ایرانی در جریان است، کاسته نشده است.

اعتراضات ایران از روز ۲۶ شهریور، پس از اعلام خبر مرگ مهسا (ژینا) امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی در بازداشت «پلیس امنیت اخلاقی» نیروی انتظامی آغاز شد و روز ۲۵ آذر، سومین ماه خود را پشت سر گذاشت.

در سرکوب «خشونت‌بار» معترضان به دست نیروهای امنیتی و انتظامی در این سه ماه، دست‌کم ۵۰۰ تن از جمله ده‌ها کودک کشته، هزاران تن بازداشت و شمار نامعلومی زخمی شده‌اند. دو جوان ۲۳ ساله در تهران و مشهد نیز در روزهای اخیر اعدام شده‌ و بیش از ۲۰ تن دیگر حکم اعدام و حبس‌های طولانی گرفته‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۷ دسامبر ۲۰۲۲