درخواست مجمع عمومی سازمان ملل از ایران: ایران فورا هرگونه خشونت علیه معترضان را متوقف کند

مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواست که فورا همه اشکال خشونت علیه معترضان مسالمت‌جو را متوقف کند. این قطعنامه از سوی ایران محکوم شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، در این قطعنامه درباره «افزایش قابل ملاحظه حکم اعدام، آمار بالای احکام اعدام اقلیت‌ها نسبت به دیگران و بی‌توجهی به وظیفه حفاظت (از شهروندان) که بر اساس قوانین بین‌المللی بر عهده حکومت است» ابراز نگرانی شده است.

پیش‌نویس این قطعنامه توسط کمیته سوم مجمع عمومی تهیه شده بود که بر روی مسائل حقوق بشری، اجتماعی و بشردوستانه متمرکز است.

در جریان تصویب این قطعنامه که با عنوان «وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران» به رای گذاشته شد، نماینده ایران به تندی محتوای آن را رد کرد و گفت کشورهایی که «تاریک‌ترین کارنامه حقوق بشری» را دارند، حامی این قطعنامه هستند.

این قطعنامه با حمایت کانادا مطرح شد.

در قطعنامه از ایران خواسته شده که فورا «همه اشکال تبعیض سیستماتیک و دیگر انواع نقض حقوق زنان و دختران» را متوقف کند.

همچنین از ایران خواسته شده اطمینان حاصل کند که از زنان و دختران در برابر قانون و «همچنین مسایل دیگر مانند قتل‌های ناموسی» بدون هیچ تبعیضی، محافظت می‌شود.

دسترسی برابر زنان و دختران به آموزش، بازار کار و همه اشکال فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، یکی دیگر از خواسته‌هایی است که در این قطعنامه مطرح شده است.

مجمع عمومی همچنین ابراز نگرانی کرده که «اجرای خشونت‌بار قانون حجاب اجباری توسط پلیس امنیت اخلاقی (گشت ارشاد) به شکل بنیادین حقوق زنان و دختران را نقض می‌کند».

در این بیانیه از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده که فورا از اعمال خشونت علیه معترضانی که بعد از «دستگیری مهسا امینی و مرگ او در بازداشت» به خیابان آمدند، خودداری کند.

مجمع عمومی سازمان ملل در ادامه از ایران خواسته است که به همه اشکال تبعیض بر اساس «عقیده و مذهب» نیز پایان دهد.

در بیانیه همچنین بر اهمیت تحقیقات مستقل درباره گزارش‌های نقض حقوق بشر و خشونت‌ها در ایران تاکید شده و از حکومت خواسته شده که با جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران همکاری کند و به او اجازه بدهد تا از کشور بازدید کند.

این قطعنامه با ۸۰ رای موافق، ۲۹ مخالف و ۶۵ رای ممتنع تصویب شد.

ایران: همه‌اش دروغ است!

نماینده ایران پیش از رای‌گیری برای پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی، همه اتهامات مطرح شده در این متن را به شدت رد کرد.

در گزارشی که وب‌سایت سازمان ملل متحد از صحبت‌های نماینده ایران منتشر کرده، اشاره‌ای به نام او نشده است.

او منتقدان را متهم کرد که از سازوکار سازمان ملل «سوءاستفاده» می‌کنند و ایران را از حضور در کمیسیون مقام زن نیز محروم کردند.

اعضای شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در هفته جاری تصمیم گرفتند که به دلیل سرکوب معترضان در ایران، این کشور را از کمیسیون مقام زن اخراج کنند.

نماینده ایران در این جلسه گفت که متن این قطعنامه، ارتباطی به دفاع از حقوق بشر ندارد، بلکه با مقاصد سیاسی نوشته است.

او گفت که کانادا صلاحیت «بازی کردن نقش قدیس محافظ حقوق بشر» را ندارد و «رژیم اسرائیل نیز مشغول شکنجه و اخراج اجباری» شهروندان فلسطینی است.

روز جمعه، وزارت خارجه ایران نیز گزارشی از اظهارات ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران علیه این قطعنامه منتشر کرد.

بنا به این گزارش، آقای کنعانی گفت: « جمهوری اسلامی همواره در امر ارتقای حقوق بشر و عمل به تعهدات بین‌المللی خود کاملا جدی بوده است.»

از زمان آغاز اعتراض‌های سه ماه اخیر کشته شدن نزدیک به ۵۰۰ نفر از شهروندان توسط نیروهای مسلح توسط سازمان‌ حقوق بشر ایران تایید شده است.

این سازمان می‌گوید که بیش از ۶۰ نفر از کشته شدگان، کودک هستند.

همچنین خبرگزاری هرانا تخمین می‌زند که بیش از ۱۸ هزار نفر، شامل صدها کودک در این مدت دستگیر شده‌اند.

ضمن اینکه به گفته سازمان عفو بین‌الملل دست‌کم ۲۶ تن از کسانی که تاکنون دستگیر شده‌اند در معرض اعدام هستند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۷ دسامبر ۲۰۲۲