همزمان با انتقال به انفرادی؛ اعتصاب سعید اقبالی در زندان رجایی شهر کرج

 سعید اقبالی، فعال مدنی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، به یکی از سلول های انفرادی این زندان منتقل شد. وی پس از انتقال، از روز شنبه ۲۶ آذرماه، دست به اعتصاب زده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “پس انتشار نامه ای توسط ۷ زندانی این زندان در محکومیت صدور و اجرای احکام اعدام در ایران، آقای اقبالی به دستور حفاظت زندان به یکی از سلول های انفرادی این زندان منتقل شد. این فعال مدنی از روز شنبه ۲۶ آذر در اعتراض به انتقالش دست به اعصاب زد و کماکان در اعتصاب به سر میبرد”.

چندی پیش ۷ تن از زندانیان سیاسی در زندان رجایی شهر کرج، از جمله سعید اقبالی با نگارش نامه ای سرگشاده، افزایش اجرای احکام اعدام را محکوم کرده و با خانواده های معترض و مضطرب زندانیان محکوم به اعدام، اعلام همبستگی کردند.

هرانا پیشتر نامه ای با عنوان چهارشنبه‌ها صدای ماشین‌های مرگ می‌آید، را از این زندانی در خصوص اعدام‌های هفتگی زندان رجایی شهر کرج منتشر کرده بود. پس انتشار این نامه آقای اقبالی یک ماه از ملاقات کابینی و مدت سه ماه از ملاقات حضوری منع شد.

سعید اقبالی در تاریخ ۱۲ بهمن ۹۶ توسط ماموران اداره اطلاعات در منزل خود در کرمانشاه بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و نهایتا در تاریخ ۲۲ فروردین ۹۷ با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد. این فعال مدنی شهریورماه ۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در مرحله تجدیدنظر عینا تایید شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” برای وی قابل اجرا است. سعید اقبالی نهایتا روز یکشنبه ۱۱ خردادماه ۱۳۹۹ پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوره محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد. وی در فروردین ماه ۱۴۰۰، از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید و در تاریخ ۱۷ فروردین‌ماه، ۱۶ روز پس از تبعید و نگهداری در یک سلول انفرادی، به بند عمومی این زندان منتقل شد.

این فعال مدنی که با وجود پارگی هفتاد درصدی پرده گوش راست و عفونت و درد شدید ناشی از آن، بیش از ۸ ماه از دستور پزشک مبنی بر اعزام به بیمارستان، از رسیدگی مناسب پزشکی محروم بوده به دلیل مراجعه دیرهنگام با مشکلات جبران ناپذیری در زمینه شنوایی مواجه شده است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۰ دسامبر ۲۰۲۲