بازرسان فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند ساعت پس از ورود به تهران به وین بازگشتند!

هیأت فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست ماسیمو آپارو معاون پادمانی رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکشنبه ۲۷ آذر وارد تهران شده و دوشنبه به وین بازگشتند.

دیدار محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی با ماسیمو آپارو معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
ماسیمو آپارو معاون گروسی در طول سفرش به تهران که چند ساعت بیشتر طول نکشید با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی گفتگو کرد.

خبرگزاری رویترز نوشت نتیجه این سفر مشخص نیست و معلوم نیست به مسئله شناسایی ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده پرداخته شده یا نه.

همزمان با سفر نمایندگان آژانس بین‌المللی به تهران، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی بار دیگر بر توان جمهوری اسلامی برای تولید بمب اتم تاکید کرد اما گفت: «در صدد تولید بمب هسته‌ای نیستیم، توانایی داریم ولی قصد تولید بمب نداریم… از نظر اعتقادی تولید بمب را حرام می‌دانیم!»

شماری از تحلیلگران و رسانه‌های حکومتی تبلیغ کرده بودند که سفر هیأت فنی آژانس به تهران می‌تواند کانالی برای مذاکره با آژانس باشد اما چند ساعت پس از ورود آنها به ایران خبر خروج‌ این هیأت منتشر شد!

وبسایت «دیپلماسی ایرانی» وابسته به محمدصادق خرازی (برادر کمال خرازی) در گزارشی با عنوان «سفر پرابهام!» می‌نویسد «حتا اگر اختلافات ایران و آژانس حل شود، تاثیرات مخرب مقولاتی چون ارسال پهپاد و حقوق بشر هم بر سیاست خاجی ایران کاهش یابد، به دنبالش واشنگتن هم به سمت تعدیل و انعطاف در مواضع گام بردارد و نهایتا مذاکرات وین هم از سر گرفته شود، باز این نکات به معنای حصول توافق و احیای برجام نیست.»

مقامات جمهوری اسلامی هنوز بعد از دو سال پاسخ معتبری به علت وجود آثار اورانیوم کشف شده در سه سایت اعلام نشده نداده‌اند. آنها که تا سه چهار سال پیش اصلا وجود چنین محل‌هایی را انکار می‌کردند اکنون ادعا می‌کنند تأسیساتی که بازرسان آژانس دست روی آنها گذاشته «گاوداری»، «معدن» و «انبار آهن قراضه» است! جمهوری اسلامی علت وجود ذرات آلوده به رادیواکتیو را دو چیز می‌داند: ۱) بازرسان خود آژانس با توطئه موساد آن ذرات را به تأسیسات منتقل کردند! و ۲)ضایعات آهنی که برای کارخانجات ذوب آهن وارد شده آلوده به رادیو اکتیو بوده است! البته اینها توجیهاتی است که مقامات مسئول جمهوری اسلامی پس از مدت‌ها پاسخ سربالا به آژانس به آن متوسل شده‌اند!

رافائل گروسی بارها خطاب به مقامات جمهوری اسلامی گفته «فتوا به حرام بودن سلاح اتمی کافی نیست، باید ثابت شود که به دنبال آن نیستند.»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۰ دسامبر ۲۰۲۲