جان کربی: احیای برجام کماکان در کانون توجه آمریکا نیست

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، می‌گوید که موضع دولت آمریکا در قبال احیای برجام از چند ماه پیش تاکنون تغییری نکرده است و این امر همچنان در کانون توجه ‌آمریکا نیست.

کربی این اظهارات را روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری تلفنی در پاسخ به پرسش‌های مکرر خبرنگاران در مورد ویدیویی که به تازگی از یک مراسم مربوط به یک ماه پیش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، بیان کرد. در آن ویدیو جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در پاسخ به فردی که از او می‌پرسد آیا می‌تواند اعلام کند که «برجام مُرده است»، گفته بود که برجام «مرده» است، اما به دلایل زیادی که شرح آن طولانی است نمی‌تواند آن را اعلام کند.

این مقام رسانه‌ای شورای امنیت کاخ سفید ادامه داد: «احیای برجام در دستور کار ما نیست. در حالی که ایران به کشتار شهروندان خود و فروش پهپادها به روسیه ادامه می‌دهد، ما به صراحت می‌گوییم که به این زودی توافقی حاصل نمی‌شود. بنابراین آن‌چه ما در حال حاضر روی آن تمرکز کرده‌ایم راه‌های عملی برای مقابله با ایران است که شامل احیای برجام نیست. البته ما پیشرفتی هم در این زمینه در آینده نزدیک نمی‌بینیم.»

کربی افزود: «هیچ‌کس صحت این ویدیو را زیر سوال نمی‌برد و من فکر نمی‌کنم که ما در مورد آن تحقیق کنیم. اظهارات رئیس‌جمهوری با همه گفته‌‌های ما بسیار مطابقت دارد. ما درباره برجام گفته‌ایم که در حال حاضر تمرکز ما بر آن نیست و در دستور کار ما نیست و این دقیقاً همان چیزی است که رئیس جمهوری به آن اشاره می‌کند.»

اولین بار در بیستم مهر ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری گفته بود که با توجه به اعتراضات مردمی و اصرار جمهوری اسلامی بر درخواست‌های فرابرجامی، احیای برجام در کانون توجه آمریکا نیست.

جان کربی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد دیدار روز سه‌شنبه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در حاشیه اجلاس کمک به عراق در اردن و پرداختن به موضوعات مختلف، از جمله احیای برجام، گفت: «هیچ شکافی در موضع ما و اتحادیه اروپا در قبال ایران وجود ندارد.»

او ادامه داد: «ما نمی‌خواهیم شاهد یک ایران دارای توانایی نظامی هسته‌ای باشیم و رئیس جمهوری به صراحت گفته است که به ایران اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. البته بدیهی است که یک مسیر مسالمت‌آمیز به سمت آن نتیجه، منافع همه را بهتر تامین می‌کند.»

او در عین حال با هشدار تلویحی به مقامات جمهوری اسلامی ایران در مورد ادامه اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه، گفت: «ما همچنین مطمئن خواهیم شد که توانایی‌های لازم را در منطقه، برای دفاع از منافع امنیت ملی خود و دوستان‌مان، داریم.»

کربی همچنین درباره واکنش آمریکا به جلسه شب گذشته شورای امنیت ملل متحد در رابطه با گزارش دوره‌ای دبیر کل سازمان ملل پیرامون اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، گفت: «آمریکا با همراهی متحدانش در سازمان ملل به پاسخگو کردن ایران و روسیه بابت استفاده از پهپاد ساخت ایران در اوکراین توسط نظامیان روسیه ادامه خواهد داد.»

آنتونیو گوترش در جدیدترین گزارش خود که شش ماه گذشته را پوشش می‌داد، ایران را به فروش پهپاد و روسیه را به استفاده از آنها در تجاوز نظامی‌اش را مقصر ندانست و زمانی را برای اعزام بازرس برای تحقیق در این زمینه اشاره‌ای نکرد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲