با هدف فرزندآوری؛ لغو ممنوعیت حضور دختران متاهل در مدارس ایران

وزارت آموزش‌وپروش جمهوری اسلامی ایران به‌منظوز تشویق و ترویج ازدواج زیر ۱۸ سال، حضور دختران دانش‌آموز متاهل در کلاس‌های عمومی مدارس را بلامانع اعلام کرد.

پیش از این، دختران متاهل در ایران حق تحصیل در نوبت روزانه مدارس و دبیرستان‌ها را نداشتند، اما وزارت آموزش‌وپرورش این ممنوعیت را لغو و حضور این دسته از دختران در کلاس‌ها را بلااشکال اعلام کرده است.

خبرگزاری «تسنیم» گزارش کرد که این ممنوعیت باعث می‌شد که دختران متاهل «از ادامه تحصیل بازمانده» و دختران علاقه‌مند به تحصیل هم فرصت ازدواج و تشکیل خانواده را از دست بدهند.

رابعه امامی رضوی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان، هم در این رابطه خبر داد که شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ این ممنوعیت را لغو کرده است.

امامی رضوی افزود، در متن ماده ۶۹ آیین‌نامه اجرایی مدارس آمده است که «دانش‌آموزان ازدواج‌کرده می‌‌توانند با رعایت شئونات دانش‌آموزی در مدارس روزانه ثبت‌نام و به تحصیل ادامه دهند».

او همچنین گفت درصورتی‌که شورای مدرسه تشخیص دهد که دختران متاهل «شئونات دانش‌آموزی» را رعایت نمی‌کنند، ادامه تحصیل آن‌ها به طریق دیگری ادامه خواهد یافت.

در این آیین‌نامه به ادامه تحصیل غیرحضوی و یا حضور در مدارس بزرگسالان، به‌عنوان گزینه‌های جایگزین اشاره شده است.

این مصوبه در راستای برنامه همه‌جانبه جمهوری اسلامی برای گسترش ازدواج و فرزند‌آوری در ایران است که طی دو سال گذشته در دستورکار جدی کلیت حاکمیت قرار گرفته است.

اعمال بسیاری از ممنوعیت‌ها در زمینه سقط جنین و ارائه مشوق‌های مالی برای ازدواج و فرزند‌آوری از مهم‌ترین ابزار‌ها در اجرای این سیاست است.

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، هم روز گذشته در این رابطه گفته است: «ما در برابر جامعه مسئول هستیم و باید در زمینه ازدواج و فرزندآوری پیشگام باشیم.»

خزعلی افزوده که «افزایش فردگرایی، منفعت اندیشی، رفاه‌طلبی و دوری از مواجهه با شرایط سخت و مشکلات از دیگر عوامل کاهش فرزندآوری در کشور است».

بانک مرکزی هم به‌تازگی اعلام کرده که از ابتدای سال تا روز ۲۴ آذرماه به یک میلیون و ۵۷۰ هزار متقاضی، وام ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن پرداخت شده است.

این مرجع افزوده که در راستای حمایت از قانون «جوانی جمعیت» به ۷۲۰ هزار نفر از متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ ۹۳ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده است که این رقم نسبت‌به مدت مشابه سال قبل، رشدی ۵۱ درصدی دارد.

براساس این گزارش، در همین مدت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری نیز به ۶۸۰ هزار نفر به مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم آذرماه امسال طرحی را تصویب کردند که براساس آن موانع پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری برداشته خواهد شد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۴ دسامبر ۲۰۲۲