مکرون: جمهوری اسلامی ایران گوش شنوا ندارد

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، پس از پایان کنفرانس «بغداد ۲»، که طی روزهای اخیر در اردن برگزار شد، گفت‌وگویی با روزنامه النهار انجام داد و در آن به برخی موضوعات خاورمیانه، از جمله ضرورت کاهش نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، پرداخت.

او در ابتدای این مصاحبه، که روز جمعه ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ منتشر شد، تاکید کرد:«متقاعد شده‌ام که نمی‌توانیم برای مشکلات لبنان، عراق و سوریه راه‌حلی پیدا کنیم مگر در چارچوب کاهش نفوذ منطقه‌ای [حکومت] ایران.» با این‌حال رئیس جمهوری فرانسه بر این باور است که نظام جمهوری اسلامی ایران گوش شنوایی برای مذاکرات ندارد و در مقابل طرف‌های دیگر مذاکرات رویکردی صادقانه اتخاذ نمی‌کند.

مکرون در ادامه این بخش از اظهاراتش تاکید کرد که تحقق «حاکمیت ملی عراق»، که محور اصلی گفتگوهای رسمی و جانبی انجام شده در کنفرانس «بغداد ۲» محسوب می‌شد، از یک‌سو نیازمند توسعه اقتصادی و تعریف و اجرای پروژه‌هایی حیاتی در حوزه‌های «آب، برق و گاز» است و از سوی دیگر در گرو قطع وابستگی عراق به ایران؛ امری مهم که، به‌گفته رئیس جمهوری فرانسه، دولتمردان عراقی نیز به آن باور دارند هرچند تبدیل آن به واقعیت زمان می‌برد.

اما بخش دیگری از این مصاحبه به بیان نظرات مکرون درباره حزب‌الله لبنان اختصاص دارد. به‌گفته رئیس جمهوری فرانسه «نمی‌توان تاثیرگذاری این گروه تروریستی وابسته به جمهوری اسلامی ایران را در میدان سیاست لبنان نادیده گرفت»؛ چون، به باور او، حزب‌الله لبنان در سطوح امنیتی، سیاست رسمی و حتی فعالیت‌های مخفی حضوری پررنگ در لبنان دارد و در حال حاضر نیز از ناتوانی نظام سیاسی حاکم بر این کشور نهایت استفاده را به‌نفع خود می‌برد.

از این‌رو مکرون می‌گوید برای حل مشکل لبنان در وهله نخست باید به «بازسازی نظام مالی» کشور مبادرت کرد و سپس با انتخاب «افرادی صادق» در سمت‌های ریاست جمهوری و نخست‌وزیری روند اصلاح و حل مشکلات مردم را ادامه داد.

خبرنگار روزنامه النهار در ادامه این بخش از امانوئل مکرون می‌پرسد آیا میانجی‌گری او در موضوع توافق میان اسرائیل و لبنان بر سر تعیین مرزهای دریایی، حاصل روابط حسنه‌اش با شرکت نفتی «توتال» است یا حاصل گفتگوهایش با حزب‌الله لبنان؟

پاسخ رئیس جمهوری فرانسه به این پرسش دیپلماتیک است و خطاب به خبرنگار روزنامه النهار می‌گوید:«ما این کار را در گفت‌وگو با همه طرف‌ها انجام دادیم.» به‌گفته مکرون توافق اسرائیل و لبنان بر سر تعیین مرزهای دریایی میان دو کشور با تضمین‌های روشنِ امنیتی همراه بوده است تا طرف‌های مذاکره آسوده خاطر باشند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۴ دسامبر ۲۰۲۲