صدمین روز خیزش سراسری: تظاهرات در تهران، کرج، مشهد، بندرعباس، اصفهان و سنندج

در پی فراخوان‌های اعتراضی به مناسبت صدمین روز خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، شنبه شب ۳ دی، مردم معترض در بسیاری از شهرهای ایران از جمله تهران، کرج، مشهد، بندرعباس، سنندج و اصفهان با وجود بارش برف و سرمای شدید به خیابان‌ها آمدند و تجمع‌های اعتراضی ضدحکومتی برپا کردند.

تجمع‌های اعتراضی خیابانی شنبه شب در تهران هم‌زمان با صدمین روز خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی و به‌دنبال فراخوان‌های اعتراضی در چند منطقه همچون خیابان ولی‌عصر محدوده تئاتر شهر و خیابان شریعتی محدوده اطراف ایستگاه مترو ابتدا به شکل راهپیمایی سکوت آغاز شد و با افزایش شمار معترضان، مردم شعارهایی بر ضد جمهوری اسلامی سر دادند.

شعارهای تجمع‌های خیابانی در پایتخت که در ساعت‌های پایانی شب در چند منطقه دیگر از جمله آریاشهر و تهرانپارس و شهرک‌هایی چون شهرک چیتگر نیز تداوم داشت، «خامنه‌ای ضحاک می‌کِشیمت زیر خاک»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «تا آخوند کفن نشود، این وطن، وطن نشود» و «مرگ بر دیکتاتور» بود.

در شهر کرج مرکز استان البرز نیز شنبه شب با وجود بارش برف و سرمای شدید، مردم معترض هم‌زمان با صدمین روز خیزش سراسری بار دیگر در مناطق گلشهر، فردیس، گوهردشت و خیابان درختی با برگزاری تجمع‌های اعتراضی خیابانی به سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی پرداختند.

شعارهای  «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «جمهوری اسلامی نمی‌خوایم نمی‌خوایم» از جمله شعارهای تجمع‌های اعتراضی مردمی در گلشهر و دیگر مناطق کرج در صدمین شب خیزش سراسری بود.

در مشهد نیز هم‌زمان با فراخوان خیزش مردمی علیه جمهوری اسلامی در صدمین روز، مردم معترض در نقاط مختلف این شهر به خیابان‌ آمدند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

در تجمع‌های اعتراضی شنبه شب مشهد همچنین، مردم معترض با سردادن شعار «مجید ما رو بردن، جنازه‌اش را آوردن» از مجیدرضا رهنورد، معترض اعدام‌شده در این شهر، یاد کرده و به صدور احکام اعدام برای معترضان اعتراض کردند.

در میدان نبوت شهر سنندج در استان کردستان نیز شنبه شب، هم‌زمان با صدمین روز خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، مردم معترض با برپا کردن آتش و ایجاد راه‌بندان اعتراضی شعارهایی ضدجمهوری اسلامی و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سردادند .

مردم اصفهان نیز شنبه شب ۳ دی، بار دیگر تجمع‌های اعتراضی خیابانی برگزار کردند و با سر دادن شعارهایی چون «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم»، «مرگ بر دیکتاتور» و شعارهایی بر ضد جمهوری اسلامی سردادند.

سقز و سنندج جزو اولین شهرهایی بودند که مردم آن پس از کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت به دست گشت ارشاد و پلیس امنیت اخلاقی، تجمع‌های خیابانی برگزار کردند.

از این رو، سقز و سنندج به خاستگاه خیزش سراسری تبدیل شدند که بلافاصله به ده‌ها شهر ایران گسترش یافت، خیزشی که با وجود کشتارهای گسترده و سرکوب چندلایه مردم معترض به دست جمهوری اسلامی، با گذشت یکصد شبانه روز همچنان ادامه دارد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۵ دسامبر ۲۰۲۲