مقام سابق موساد؛اسرائیل باید آماده حمله به تاسیسات اتمی ایران شود!

زوهار پالتی از مقامات ارشد امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل هشدار داد که جمهوری اسلامی با دستیابی به «بمب هسته‌ای» فاصله چندانی ندارد و کشورش باید برای حمله‌ای «قریب‌الوقوع» به تاسیسات هسته‌ای ایران آماده شود.

به گزارش رادیو فردا، او در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه ۴ دی در روزنامه «تایمز اسرائیل» منتشر شد، تصریح کرده که ایران با افزایش غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۹۰ درصد که برای تولید بمب هسته‌ای نیاز است، تنها «چند روز تا چند هفته فاصله دارد».

آقای پالتی که سابقه ریاست بخش اطلاعات موساد، همچنین رهبری شعبه سیاسی-‌نظامی وزارت دفاع اسرائیل را دارد، افزوده: «این بدین معنی نیست که ایران فورا می‌تواند بمب هسته‌ای تولید کند، اما ایران به مرحله‌ای بی‌سابقه از غنی‌سازی اورانیوم رسیده است و هرگز تا این حد به غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نزدیک نشده بود.»

تولید اورانیوم ۹۰ درصدی تنها بخشی از مراحل ساخت بمب اتمی است.

این مقام ارشد اطلاعاتی و نظامی اسرائیل تاکید کرده است که اسرائیل قابلیت حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران را دارد و باید برای یک حمله «چشمگیر» آماده شود.

او گفت که کشورش در آینده‌ای نزدیک باید «تصمیمات جدی» اتخاذ کند.

پیشتر، مقامات آمریکایی، اروپایی و حتی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داده بودند که ایران می‌تواند طی چند هفته، به اورانیوم غنی‌سازی شده تا سطح ۹۰ درصدی دست یابد.

ایران هم‌اکنون غنی‌سازی تا سطح ۶۰ درصدی را انجام می‌دهد؛ محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، روز ۲۷ آذرماه گفت که ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم کشور به دو برابر کل تاریخ این صنعت در ایران رسیده است.

از طرفی، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حدود سه هفته پیش گفت که از سوی مقام‌های ایرانی مطلع شده که تهران ظرفیت خود را برای غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی «سه برابر» می‌کند.

آقای پالتی در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است ایران، موضوع مستقلی برای اسرائیل نیست و امنیت ملی و روابط راهبردی با آمریکا برای اسرائیل بالاتر از هر چیزی است.

این مقام اسرائیلی تاکید کرد که اسرائیل بدون آمریکا دست به هیچ اقدامی نمی‌زند.

ارتش اسرائیل اوایل آذرماه، رزمایش‌ هوایی مشترکی را با آمریکا برای «شبیه‌سازی حملات به ایران و نیروهای نیابتی آن» برگزار کرد.

این رزمایش سه روزه که از هشتم تا دهم آذر ادامه داشت، در پی سفر آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، به آمریکا و دیدارهای او با مقامات ارشد نظامی آن کشور و همچنین به‌دنبال دیدار ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام، از اسرائیل برگزار شد.

در حالی که آمریکا در سه ماه اخیر و با گسترش اعتراضات مردمی در ایران تاکید کرده است که تلاش برای احیای برجام دیگر در دستور کار واشینگتن نیست، اما اسرائیل همچنان به دولت جو بایدن فشار می‌آورد تا برنامه‌های اضطراری نظامی را برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای آماده کند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۶ دسامبر ۲۰۲۲