خیزش سراسری و تبدیل مراسم چهلم به تجمع‌های ضد حکومتی ادامه دارد

خیزش سراسری در روز پنجشنبه ۸ دی، با صدای اعتراض مردم در شهرهای مختلف ادامه یافت. در هشت شهر ایران مراسم چهلم کشته‌شدگان با حضور حداکثری مردم برگزار شد. مراسم چهلم حمیدرضا روحی در تهران، آرمان عمادی در عمادآباد مرودشت، سپهر مقصودی، رضا شریعتی و میلاد سعیدیان‌جو در ایذه، عاطفه نعامی در اهواز، علی عباسی در سمیرم، سیدجواد موسوی در خوراسگان، محسن نیازی در دهگلان کردستان، سلیمان شکری در بوکان، با سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی برگزار شد.

مردم تهران علاوه بر حضور بر مزار حمیدرضا روحی و سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی، مقابل خانه او در شهرزیبای تهران رفتند و تجمعاتی نیز در آن منطقه شکل گرفت. در این تجمعات، مردم ترانه موردعلاقه حمید روحی را از بلندگوی خودروهای خود پخش می‌‎کردند.

مراسم چهلم علی عباسی در شهر سمیرم با حضور هزاران نفر از معترضان همراه بود. در مراسم چهلم علی عباسی، خواهر او برای حاضران سخنرانی کرد. او در بخشی از صحبت‌هایش، با اشاره به اینکه دختران و پسران شهر یاد کشته‌شدگان را گرامی می‌دارند، گفت: «شیپور جنگ نواخته شد و مرد از نامرد تشخیص داده شد.»

علی عباسی در حالی که دوران سربازی‌اش را می‌گذراند، به مرخصی رفته بود و در مدت مرخصی در اعتراض‌های مردمی شرکت کرد. او در اعتراض‌های روز ۲۵ آبان، با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شد.

معترضان در مراسم چهلم محسن نیازی در دهگلان کردستان نیز با سر دادن شعارهای ضد جمهوری اسلامی، طناب اعدامی را به‌صورت نمادین به آتش کشیدند.

در مراسم چهلم سلیمان شکری در بوکان، شعارهایی به زبان کردی سر داده شد. حاضران فریاد می‌زدند «این‌جا شهر بوکان است، قاتل خائنان است» و «دایه برای فرزندت گریه نکن، عهد باشد که انتقامش را بگیریم».

تصاویر منتشرشده از امامزاده کلثوم خوراسگان حاکی از آن بود که این منطقه برای ممانعت از حضور مردم بر مزار سیدجواد موسوی، در محاصره ماموران امنیتی قرار گرفته است.

علاوه بر این شهرها، تجمع‌هایی در شهرهای دیگر نیز شکل گرفت. صدها نفر از مردم شیراز روز پنجشنبه با حضور در فرودگاه این شهر، به استقبال هادی چوپان رفتند، ورزشکاری که مدال طلایش در مسابقات مسترالمپیا را به زنان ایرانی تقدیم کرده بود. هادی چوپان پیش‌تر نیز از خیزش سراسری حمایت کرده بود. در این مراسم استقبال، مردم در حمایت از او شعار «باشرف، باشرف» سر دادند. شامگاه پنجشنبه نیز جمعی از معترضان در برخی محله‌های شیراز به سردادن شعارهای ضدحکومتی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» پرداختند.

کرج یکی دیگر از شهرهایی بود که اعتراض‌های پراکنده‌ای در آن شکل گرفت. معترضان علاوه بر سر دادن شعارهای شبانه، در گلشهر کرج نیز به‌مناسبت چهلم حمیدرضا روحی اقدام به روشن کردن آتش و بستن خیابان‌ کردند. معترضان در این تجمع شعارهای «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «هموطن داد بزن، حرفت رو فریاد بزن» سر دادند. معترضان در شهرک جهان‌نمای کرج نیز با همخوانی آهنگ «برای» شروین حاجی‌پور، علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

در میدان فهمیده مشهد، معترضان روی یکی از پل‌های عابر پیاده بنری نصب کردند که روی آن، کنار تصویری از حمیدرضا روحی، شعار «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» نوشته شده بود.

معترضان در شهر دورود استان لرستان پنجشنبه شب پارچه‌نوشته‌ای با شعار «زن، زندگی، آزادی» از پل عابر پیاده در کمربندی این شهر آویختند. معترضان تهرانی نیز بنری با تصویر قاسم سلیمانی را در اتوبان یادگار جنوب، قبل از خروجی حکیم، به آتش کشیدند.

جمعی از معترضان در جم بوشهر هم اقدام به دیوارنویسی اعتراضی در سطح شهر کردند. در یکی از این دیوارنوشته‌ها شعارهای «دایه دایه وقت جنگه» و «از جم تا تهران، جانم فدای ایران» نوشته شده بود.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲