اعتراض‌های سراسری سقوط ریال را تسریع کرده است

سقوط پی‌در‌پی ارزش ریال ایران و تغییر ریاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس شامگاه پنجشنبه ۲۹ دسامبر (هشتم دی‌ماه) روند بالا رفتن شدید بهای ارز‌های خارجی در ایران را با تحولات سیاسی و اعتراض‌های ماه‌های گذشته در کشور مرتبط دانست.

معاون ارزی بانک مرکزی نیز با هدف کنترل نوسانات بازار ارز برکنار شده بود اما روند بالا رفتن نرخ از ادامه پیدا کرد.

به‌نوشته آسوشیتدپرس، هنگامی که سه ماه پیش، اعتراض‌های سراسری در ایران شروع شد، هر دلار آمریکا معادل ۳۱ هزار تومان معامله می‌شد. در حالی که در معاملات روز پنجشنبه بازار آزاد ایران، هر دلار آمریکا، در حدود ۴۳ هزار تومان خرید‌وفروش شد.

به‌نوشته آسوشیتدپرس، تحریم‌های اقتصادی و فشارهای ناشی از برنامه هسته‌ای حکومت ایران نیز نقش مهمی در سقوط ارزش ریال طی سال‌های گذشته داشته است.

آسوشیتدپرس در گزارش خود یادآوری کرد که هفت سال پیش، در سال ۲۰۱۵، زمانی که توافق هسته‌ای موسوم با «برجام» با دولت ایران امضا شد، هر دلار آمریکا در بازار آزاد ایران ۳۲۰۰ تومان بود.

روزنامه تایمزاسرائیل نیز بامداد جمعه، ضمن اشاره به کناره‌گیری علی صالح‌آبادی و انتصاب محمدرضا فرزین در مقام ریاست تازه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نوشت: تنها طی دو ماه گذشته، همزمان با اعتراض‌های سراسری در ایران، ریال ایران نزدیک به یک‌سوم ارزش خود را از دست داده است.

به‌نوشته تایمز اسرائیل، فشارها و واکنش‌های بین‌المللی، به‌خاطر همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، نیز در سقوط ارزش ریال ایران تاثیر داشته است.

به باور بسیاری از کارشناسان اقتصادی، در شرایط تورمی، در حالی که دولت با مجموعه‌ای از مشکلات ساختاری و بحران‌های فراگیر سیاسی و اجتماعی دست به‌گریبان است، بسیار بعید است که با تغییر رئيس بانک مرکزی، ریال ایران تقویت شود.

شامگاه پنجشنبه، محمدرضا فرزین، رئيس کل جدید بانک مرکزی ایران در نخستین موضع‌گیری خود درباره سقوط ارزش ریال اعلام کرد منابع «ارز نیمایی» به حد نیاز کشور وجود دارد. او گفت نرخ ارز نیمایی روی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت خواهد شد. در حال حاضر، هر دلار آمریکا در سامانه «نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی» موسوم به «نیما» در حدود ۲۹ هزار تومان تعیین شده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲