کانون «فیلم‌سازان مستقل ایران» خواهان تحریم جهانی جشنواره فیلم فجر شد

کانون فیلم‌سازان مستقل ایران در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر لزوم تحریم جشنواره فیلم فجر، این جشنواره را تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر خون‌های ریخته‌شده ایرانیان دانست.

این کانون سینمایی آذر ماه امسال با حضور جمعی از سینماگران و فیلم‌سازان ایرانی داخل و خارج این کشور اعلام موجودیت و آغاز به فعالیت کرد.

عادله چراغی سخنگوی این کانون است و ۵۰ سینماگر از جمله شیرین نشاط، مصطفی عزيزی، عبدالرضا كاهانی، نيما سروستانی، كاوه فرنام و علی عباسی اعضای آن هستند.

عادله چراغی در گفتگویی بعد از اعلام موجودیت این نهاد اعلام کرده بود که اعضای کانون فیلم‌سازان مستقل ایران امیدوارند «با گردهم آوردن سینماگران ایرانی در نقاط مختلف جهان» جایگاهی برای «ارایه آزاد» نظرات و مواضع این گروه از هنرمندان را پدید آورده و کانون را به پایگاهی صنفی برای کمک به انتشار آثار فیلمسازان ایرانی «به دور از رانت و کنترل حکومتی» در جشنواره‌های جهانی بدل کنند.

کانون فیلم‌سازان مستقل ایران علاوه بر سینماگران ایرانی از سینماگران جهان هم خواسته تا از همکاری با برگزار‌کنندگان جشنواره حکومتی فجر پرهیز کنند.

از جمله اهداف تشکیل این کانون موارد زیر عنوان شده است:

تلاش برای جلوگیری از سرکوب و کشتار مردم بی‌گناه و به‌جان‌ آمده‌ی ایران
دادخواهی برای آزادی بی‌قیدوشرط همه‌ زندانیان سیاسی و دگراندیشان از جمله سینماگران، هنرمندان و خبرنگاران
جلب‌ نظر سینماگران و هنرمندان دنیا به اهمیت جهانی این جنبش پیشرو در راستای مقاومت در برابر هرگونه تاریک‌ اندیشی
افشاگری از سیاست‌های تبلیغاتی رژیم اسلامی، مانند نفوذ کارگزارانِ حکومتی در محافل فرهنگی بین‌المللی و پخش فیلم‌ها و حضور نمایندگان دولتی در فستیوال‌ها
از یکماه قبل شماری از سینماگران ایرانی اعلام کردند که جشنواره فیلم فجر امسال را تحریم خواهند کرد. در تازه‌ترین مورد «حمید فرخ‌نژاد» دو هفته قبل در پستی اینستاگرامی نوشته بود:« با احترام به مردم داغدار و هم‌صدا با زندانیان و هنرمندان دربند، از هم اکنون متحد و یکپارچه به تحریم بساط جشنوارهای مختلف فجر می‌رویم.»

او در ادامه با تاکید بر اینکه «ما فجر را عزا داریم» از دیگر هنرمندان و مردم خواسته بود در این اعتراض مدنی به معترضان و تحریم‌کنندگان بپیوندند.

پیشتر مانی حقیقی، کارگردان سینما نیز در پاسخ به وزیر ارشاد که از هنرمندان دعوت کرده بود تا در جشنواره‌ فجر حضور پیدا کنند، با انتشار ویدئوی گفته بود: «عزادار درگذشت عزیزانمان هستیم و دوستان ما در زندان‌‌های شما هستند. وقت نداریم برایت برقصیم.»

رضا درستکار، از اعضای انجمن منتقدان سینمای ایران نیز چند وقت پیش گفت: «وقتی شرایط مناسب نیست و این‌همه داستان پیش آمده، خیلی صادقانه و شخصا پیشنهاد می‌کنم، جشنواره فیلم فجر امسال تعطیل شود.»

روزنامه کیهان، که زیرنظر نماینده علی خامنه‌ای اداره می‌شود در واکنش به فراخوان‌های تحریم‌ جشنواره‌ها نوشت: «این کارگردانها با وقاحت تمام پول بیت المال را می‌خورند؛ جشنواره را هم تحریم می‌کنند.»

امام جمعه کرج هم اوایل دی ماه در واکنش به این‌ موضوع گفته بود: «برخی درصددند که برای تضعیف نظام، جشنواره فیلم فجر را تحت تاثیر حوادث اخیر کشور قرار دهند که در راستای دیگر اقدامات برای تضعیف نظام و تضعیف روحیه مردم به شمار می‌رود.»

ماه گذشته نیز جشنواره فیلم کوتاه و مستند موسوم به «سینما حقیقت» از سوی هنرمندان ایرانی با تحریم گسترده روبرو شد.

جشنواره فیلم فجر از چهارسال بعد از انقلاب، در سال ۱۳۶۱ راه افتاد و میانه بهمن ماه برگزار می‌شود. این جشنواره توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. تاکنون چهل دوره از این جشنواره برگزار شده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲