حال و هوای این روزهای مدارس، تلاش حکومت برای جلوگیری از ادامه ی اعتراضات

روزنامه هم‌میهن به سراغ مدیران برخی از مدارس رفته و وضعیت این روزهای مدارس را جویا شده است. این مدیران که نخواسته‌اند نامشان فاش شوند از بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که بعد از اعتراضات دانش‌آموزی برای آنان ارسال شده، سخن گفته‌اند.

بخش‌های مهم این گفت‌‌وگو را که با دو مدیر مدرسه است در ادامه می‌خوانید:

در جلسه مدیران منطقه به مدیران گفتند که بچه‌ها را در حیاط مدارس جمع کنند و آنها را ارشاد کند. از مدیران خواسته‌اند که جلسات مرتب با خانواده‌ها داشته باشند.

در بخشنامه‌ای که به‌طور مکتوب به مدارس فرستاده شده بر هویت‌سازی برای دختران، شادسازی فضای مدرسه و… تاکید شده است. مثلا برای میلاد پیامبر اعلام شده بود که فضای مدرسه شاد شود و از موسیقی شاد هم استفاده شود.

به مدیران اعلام شد که استفاده از تلفن همراه از سوی دانش‌آموزان به شدت کنترل شود، میزان گشتن کیف بچه‌ها و بازرسی بدنی، مورد توجه قرار گیرد. از افرادی مثل نیروهای بسیج برای توضیح وضعیت فعلی با محوریت پدافند غیرعامل استفاده شود، تصویر مقام رهبری در صورتی‌که احساس شود ممکن است مشکلی برایش پیش آید، حذف شود.

همچنین خواسته شده تا دیگر زنگ پایان مدرسه به‌طور جداگانه به‌صدا در نیاید و کلاس‌ها یک به یک تخلیه شود. اگر مدارس یک منطقه به صورت همزمان تعطیل می‌شوند، هماهنگی‌هایی برای ایجاد فاصله میان پایان کلاس‌ها صورت گیرد و بچه‌ها با هم وارد خیابان نشوند.

تمام این موارد به صورت تک به تک به مدیران اعلام شد و در این مدت مدیران زیادی به حراست آموزش و پرورش فراخوانده شده‌اند. یکی از مدیران می گوید «حتی مرا چندین بار خواسته‌اند، درحالی‌که مدرسه ما خیلی آرام است و اتفاقی رخ نداده. اما فشارها را خیلی زیاد کرده‌اند.»

گزارش‌های نادرست زیادی به حراست می‌شود و یک فضای ناامنی اجتماعی در مدارس شکل گرفته است. دیگر نمی‌توان به کسی اعتماد کرد.

اخیرا برای مدیران جلسه‌ای برگزار و اعلام کردند که در دو هفته آینده شرایط بسیار سخت می‌شود. درحالی‌که این اتفاق هم نیفتاد.

از مدیران برخی مدارس شنیدە شدە است که نیروهای امنیتی وارد مدرسه شده‌اند و برخی دانش‌آموزان را از داخل مدرسه برده‌اند. مشخص هم نیست که این دانش‌آموزان به عنوان خاطی، چطور شناسایی شده‌اند.

در این مدت هم افراد زیادی مثل نیروهای انتظامی و لباس‌شخصی‌ها در مقابل مدارس دیده می‌شوند و در مسیر رفت‌وآمد دانش‌آموزان و کادر مدرسه آنها را دیده‌اند.

برگفته ای از سایت اخبار روز، ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲