محمد بروغنی و محمد قبادلو⁩ در آستانه اعدام

آتنا دائمی، فعال حامی حقوق بشر در حساب توئیتری خود خبر داده که محمد بروغنی و محمد قبادلو دو معترض زندانی برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی در زندان رجایی‌شهر منتقل شده‌اند.

بنابر برخی گزارش‌ها، محمد قبادلو قرار است در شهرک پرند در جنوب کرج در ملاعام اعدام شود.

در پی اعلام خبر انتقال این دو زندانی به سلول انفرادی، عده‌آی کاربران شبکه‌های اجتماعی با فراخوان برای حضور در برابر زندان رجایی‌شهر تلاش دارند مانع اعدام آنها شوند. برخی فعالان حقوق بشر و همچنین تارنگار حقوق بشر ایران از مردم خواسته‌اند با حضور مقابل زندان رجایی شهر مانع اجرای حکم اعدام این دو شوند.

خانواده محمد قبادلو جلوی زندان رجایی شهر هستند و شماری از شهروندان در کنار او مقابل زندان زندان رجایی‌شهر تجمع کرده‌اند.

مادر محمد قبادلو در مقابل زندان فریاد زد که پزشکان روان‌پزشک بیماری پسر او را تایید کردند و برای توقف حکم اعدام به رییس قوه قضاییه نیز نامه فرستادند.

مادر محمد قبادلو: «۵۰ تا دکتر روانپرشک نامه دادن به دفتر آقای اژه‌ای. اگه آقای اژه‌ای دین و ایمان داره، خدا میشناسه، پیغمبر میشناسه، باید جواب این ۵۰ تا دکترو می‌داد. اگه اون قاضی‌‌ای که تو دادگاه رای داد، اون دکتر قوه‌‌ی قضائیه که گفت بچه‌‌ات از ماهیت کارش آگاهه، اونها به وجدان خودشون یک سر بزنن.»

سعید افکاری، برادر زنده‌نام نوید افکاری در توییتر نوشته است: از مردمی که جلوی زندان رجایی شهرن خواهش میکنم خیلی مواظب باشن. ‏درگیر نشین برجکها مسلح هستن. خانواده ما تجربه تیراندازی از سمت برجکها رو داره. ‏فقط خواهان لغو اعدام بشین و کنار خانواده قبادلو و بروغنی باشین.

آتنا دائمی در آخرین توئیت خود نوشته است: مردم در اطراف زندان رجایی شهر تجمع کرده و شعار مرگ بر دیکتاتور سر می‌دهند…

وکیل محمد قبادلو در حساب توئیتری خود نوشت که درخواست اعاده دادرسی این جوان ۲۲ ساله ثبت شده و دیوان عالی کشور براساس قانون باید به محض دریافت این درخواست دستور توقف اجرای حکم اعدام را صادر کند.

امیر رئیسیان وکیل این متهم می‌گوید اتهام قتل مامور یگان ویژه از طریق «زیر گرفتن» به شدت مورد تردید است.

علی شریف‌زاده، وکیل محمد حسینی معترض جوانی که شنبه صبح در ایران و در پی محاکمه‌ای نمایشی اعدام شد خبر داده بود که موکلش به رغم ثبت اعاده دادرسی محمد حسینی و ارجاع به شعبه نهم اعدام شده است: «هر چه تلاش کردم که توقف حکم را بگیرم موافقت نشد و گفتند شنبه بیا. لااقل اجازه می‌دادید یک بار دیگر پرونده رسیدگی شود. اینهمه عجله چرا؟»

محمد قبادلو که ۲۲ ساله است نیز به اتهام «محاربه» و «افساد فی‌الارض» به «اعدام» محکوم شده است.

دادگاه محمد بروغنی، ۱۹ ساله اهل پاکدشت، روز هفتم آبان به همراه پنج نفر دیگر برگزار شد. او به «محاربه» متهم و به اعدام محکوم شده است.

دریا صفایی، نماینده پارلمان بلژیک در توییتی خطاب به همه مقامات و دولت‌های غربی، از انتقال محمد بروغنی و محمد قبادلو به سلول انفرادی و برای اجرای حکم اعدام آنها خبر داد. او با انتشار تصاویر این بروغنی و قبادلو نوشت: «این دو جوان به تازگی به سلول انفرادی فرستاده شده‌اند تا آنها را اعدام کنند»

خانم صفایی تاکید کرده است که دنیا باید همین الان جلوی این اقدام را بگیرد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۹ ژانویه ۲۰۲۳