پاسخ مردم به اعدام ها؛ بازگشت به خیابان

صد و پانزدهمین روز اعتراضات سراسری در ایران با بازگشت مردم معترض به خیابان ها همراه بود. همزمان با اعدام محمد حسینی و محمدمهدی کرمی و در سومین سالگرد شلیک موشک های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی پرواز ۷۵۲ شهرهای مختلف کشور و دانشگاه ها صحنه های اعتراضات مردمی شد. در ده ها نقطه ی تهران و بسیاری از شهرها، از جمله مهاباد، سقز، جوانرود، سنندج، مشهد، اصفهان، اراک، بندرانزلی، نجف آباد، بندرعباس، بابل، شهردشتی هرمزگان، آبدانان، قزوین، مردم بار دیگر در خیابان ها حضور یافته و دست به تظاهرات اعتراضی زدند. بسیاری از دانشگاه های کشور شاهد اعتراضات دوباره ی دانشجویان و شعارنویسی و برگزاری مراسم یادبود برای اعدام شدگان و قربانیان سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی بود.

در بسیاری از شهرهای جهان، ایرانیان خارج از کشور نیز با حضور در خیابان ها به اعتراضات سراسری در ایران جنبه ی گسترده تر و جهانی تری دادند.

این روز پرشکوه، با خبر اعدام قریب الوقوع محمد بروغنی و محمد قبادلو همراه شد و در ساعات پایانی شب و بامداد امروز تعداد قابل توجهی از مردم به سوی زندان رجایی شهر به حرکت در آمدند تا از فاجعه ی تازه ای جلوگیری کنند. بر اساس آخرین گزارش محمد بروغنی و محمد قبادلو را به بندهای خود باز گردانده اند.

گزارش ها و اخبار صد و شانزدهمین روز اعتراضات سراسری در ایران را در زیر می بیند:

سمیرم نزدیک به دوهفته درگیر حکومت نظامی و محاصره کامل و قطع اینترنت بودیم. هنوز نیروهاشون در شهر پراکنده هستند و با هجوم شبانه به خانه ها نه تنها مردم رو دستگیر میکنند بلکه خسارتهای مالی زیادی به خانه متحمل میزنند. نزدیک به ۲۰۰ نفر دستگیر شده اند. نگرانی و ترس مادران و اعضای خانه هنگام حمله نیروهای یگان ویژه و لباس شخصی قابل تصور نیست. مردم شهر روزهای سختی راسپری میکنند.

کیوان مهتدی نویسنده، مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران در پی پرونده‌سازی امنیتی به اتهام اجتماع و تبانی به ۵ سال حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۱ سال حبس محکوم شده است که درصورت تأیید این حکم در دادگاه تجدیدنظر، حکم ۵ سال زندان آن قابل اجرا است. کیوان مهتدی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و همراه با تعداد دیگری از فعالین کارگری و معلمان بازداشت شده و تاکنون در زندان اوین محبوس است.

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار و دانشجوی زندانی به قید وثیقه آزاد شد

این روزنامه‌نگار بعد از گذشت ۷۲ روز با وثیقه سنگین از زندان به صورت موقت آزاد شد. نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار و دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی، دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ بعد از گذشت ۷۲ روز، با قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان قرچک ورامین آزاد شد.
نازیلا معروفیان ۲۳ ساله و اهل سقز در استان کردستان و روزنامه‌نگار «رویداد ۲۴» است. او بعد از انتشار مصاحبه‎‌اش با امجد امینی، پدر ژینا (مهسا) امینی در تاریخ هشتم آبان ماه سال جاری در منزل یکی از دوستان‌اش در تهران بازداشت شده بود. نازیلا معروفیان پس از بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و بعد از مدتی نیز به زندان قرچک ورامین منتقل شد. نازیلا معروفیان اکثر دوران بازداشت خود را در سلول انفرادی با سلول‌های چند نفره سپری کرده بود و به دلیل فشارها و تهدیدها در دوران بازداشت دچار آنفارکتوس خفیف (سکته قلبی) شده بود.

پایان اعتصاب غذای خشک پانزده زندانی معترض

اعتصاب‌ غذای گروهی ۱۵نفره‌ی زنان در زندان کچویی کرج که پیشتر در تاریخ ۱۲ دی‌ماه آغاز شده بود، پس از گذشت ۷روز به ناگزیر پایان یافت. بنابر گزارش ها گفته می شود این زندانیان تهدید به تبعید شده بودند. در پی تحصن مداوم بعضی از خانواده‌ها مقابل زندان کچویی، تعدادی از این زنان توانستند با خانواده‌های خود ملاقات حضوری داشته باشند.
این خانواده‌ها اذعان کرده‌اند اثری از ضرب‌و‌شتم و شکنجه بر تن این زنان زندانی مشاهده نشده است، اما دچار ضعف جسمانی حاصل از ۷روز اعتصاب‌ غذا هستند و به دلیل شرایط دشوار زندان، بازداشت‌های طولانی‌مدت و عدم رسیدگی به پرونده‌ها حال ر‌وحی نامساعدی دارند.

آزادی لیلا حسین زاده از زندان

لیلا حسین زاده پس از تحمل ۵ ماه بازداشت با وجود گواهی عدم تحمل کیفر، از زندان آزاد شد – دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱

اعتصاب در کارخانه یدکی موتور در شهرک صنعتی کاوه

جمعی از کارگران کارخانه یدکی موتور واقع در شهرک صنعتی کاوه در استان مرکزی در اعتراض به حداقل حقوق دریافتی خود امروز (دوشنبه ۱۹ دی ماه) مقابل کارخانه تجمع کردند. این کارگران می‌گویند: حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ کارگر در کارخانه یدکی موتور با سوابق مختلف مشغول کارند که از میزان دریافتی دستمزد خود رضایت ندارند. آن‌ها می‌گویند: همه ما در طول سالهای گذشته برای افزایش حقوق تلاش کردیم، طرح طبقه‌بندی مشاغل که از چندین سال پیش در این کارخانه اجراشده نیاز به بازنگری دارد. به گفته کارگران؛ در حال حاضر طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کارگران دیگر کارایی ندارد. بنابراین تقاضای بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل مهم‌ترین خواسته‌ی کارگران طی سالهای گذشته بوده است. کارگران یدکی موتور همچنین می‌گویند: بخش دیگری از مشکلات ما تغییر عناوین شغلی و قراردادهاست. به گفته‌ی کارگران، از ابتدای زمستان قردادها یک ماهه شده و امنیت شغلی کارگران به خطر افتاده است.

خبرگزاری وابسته به حکومت از صدور سه حکم اعدام دیگر خبر داد

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران از صدور حکم اعدام برای ۳ نفر از دستگیرشدگان در اعتراضات اخیر خبر داده است. به نوشته تسنیم برای صالح میرهاشمی بلطاقی، مجید کاظمی شیخ شبانی و یعقوبی کردسفلی به اتهام محاربه، حکم اعدام صادر شده است.
تسنیم نوشته که این افراد در پرونده محله خانه اصفهان این احکام را دریافت کرده‌اند. در این پرونده همچنین امیرنصرآزادانی و سهیل جهانگیری نیز به زندان محکوم شده‌اند.
برگزاری دادگاه‌های نمایشی براساس اعترافات اجباری متهمان و صدور سریع احکام اعدام بدون رعایت ساده‌ترین موازین حقوقی و کیفری و دادرسی در دادگاه‌های متهمان اعتراضات اخیر با اعتراض گسترده حقوقدانان و وکلا و فعالین حقوق بشر مواجه شده و این احکام را ناعادلانه خوانده‌اند.
تسنیم همچنین اقدام به انتشار دو ویدیو از اعترافات متهمان محکوم شده و صحنه‌هایی از دادگاه کرده است. (مشروح خبر را در ستون آخرین خبرهای اخبار روز ببیند).

صدور ابلاغیه حکم اعدام برای سومین شرکت‌کننده در اعتراضات زاهدان

به گفته منابع خبری بلوچ، یک جوان ۲۰ ساله که پیش‌تر در جریان اعتراضات زاهدان بازداشت شده بود، حکم خود را دریافت کرده است. بر این اساس، برای آقای کامبیز خروت حکم اعدام صادر شده است. بنابر گزارش گروه رسانه‌ای حال وش، کامبیز خروت که در تاریخ ۹ مهرماه بازداشت شده بود، اوایل آبان با تودیع قرار وثیقه آزاد و مجددا در ۲۱ آبان احضار و مجددا بازداشت می‌شود تا اینکه به اتهامات «اغتشاق و آشوب، از طریق محاربه و افساد فی الارض» به اعدام محکوم می‌شود. گفته می‌شود ابلاغیه حکم اولیه اعدام وی روز ۱۳ دی ماه در زندان زاهدان به وی اطلاع داده شده است. از تاریخ صدور این ابلاغیه، ۲۰ روز فرصت جهت اعتراض تعیین شده است.

نسرین ستوده: «این محاکمات آدم‌کشی آشکار است»

نسرین ستوده وکیل سرشناس و زندانی ایرانی که در حال حاضر در مرخصی درمانی است در حساب فیس‌بوک خود نوشته است محمد مهدی کرمی و محمد حسینی هردو با نقض آشکار قانون اعدام شدند. خانم ستوده که وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر است در این یادداشت کوتاه محاکمات منجر به حکم اعدام این دو معترض اعدام شده را بی‌اعتبار خوانده و نوشته اجرای شتاب‌زده احکام دستگاه قضایی، قضات و وکلای حکومتی را تطهیر نمی‌کند. خانم ستوده که در سال ۲۰۲۱ یکی از ۱۰۰ نفر تاثیرگذار جهان در مجله تایم نام گرفت نوشته است این محاکمات «آدم‌کشی آشکار» است و به دلایل قانونی قوی همه احکام اعدام باید فورا لغو شوند. محمد مهدی کرمی و محمد حسینی در اولین ساعات بامداد شنبه در ایران اعدام شدند. آنها در پی محاکماتی نمایشی به اعدام محکوم شده بودند.

محسن جعفری راد منتقد سینما و مستندساز ایرانی پس از آزادی از بازداشت خودکشی کرد

محسن جعفری راد کارگردان سینمای مستند، روزنامه نگار و منتقد سینما، که در جریان اعتراضات اخیر دستگیر و به تازگی از بازداشت آزاد شده بود، صبح روز ۱۸ دی ماه در منزل خود در کرج درگذشت. در حالی که رسانه های ایران به دلیل مرگ محسن جعفری راد اشاره نکرده‌اند، هوشنگ گلمکانی مدیر ماهنامۀ «فیلم»، دلیل مرگ او را خودکشی اعلام کرده است. به گزارش ار اف آی، در پی انتشار خبر درگذشت محسن جعفری راد منتقد سینما و کارگردان، هوشنگ گلمکانی منتقد سینما که مدیریت ماهنامۀ «فیلم» را بر عهده دارد، در حساب کاربری خود در اینستاگرام، در نوشته‌ای تحت عنوان «خودکشی پس از آزادی»، به مرگ وی واکنش نشان داد. هوشنگ گلمکانی با انتشار عکسی از او در صفحۀ اینستاگرام خود در روز یکشنبه ۱۸ دی نوشت:
«امروز صبح همکار سابقمان محسن جعفری راد منتقد و نویسنده‌ای که در چند سال اخیر به فیلم ساختن و همکاری با تلویزیون روی آورده بود، با خوردن تعدادی قرص در ٣۶ سالگی خودکشی کرد».
هوشنگ گلمکانی در ادامه افزود: «او چند هفته پیش در جریان ناآرامی‌های کرج، هنگام رفتن به خانه‌اش دستگیر شد و وقتی که توانست پس از حدود دو هفته سرانجام هویت و حرفه‌اش را توضیح دهد و معلوم شد در تظاهرات حضور نداشته است، آزاد شد». اعلام خبر خودکشی محسن جعفری راد پس از آزادی از باداشت در حالی توسط هوشنگ گلمکانی اعلام شده است که رسانه ها و خبرگزاری‌های رسمی ایران صرفاً از درگذشت او خبر داده و به دلیل آن اشاره نکرده‌اند. (مشروح خبر را در ستون آخرین خبرهای اخبار روز ببیند).

برگزاری اولین سالگرد جانباختن زنده یاد بکتاش آبتین

تظاهرات ایرانیان در برلین – ۸ ژانویه

دانمارک، بلژیک و هلند سفرای ایران را احضار می‌کنند

دانمارک، بلژیک و هلند با اشاره به آماده‌سازی تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا اعلام کردند که در واکنش به دو اعدام اخیر سفرای ایران را احضار خواهند کرد. وزیر امور خارجه بلژیک روز یکشنبه در توئیتی نوشت: «مانند سایر کشورهای اروپایی ما سفیر ایران را احضار می‌کنیم.» او بدون اشاره به جزییات بیشتر افزود که «تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا در حال بررسی است.» وزیر خارجه دانمارک نیز گفت که روز دوشنبه سفیر ایران را به جلسه‌ای در وزارت امور خارجه احضار می‌کنند. هلند نیز روز شنبه این اقدام را اعلام کرده بود.

برگفته ای از سایت اخبار روز، ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳