موج تازه اعتراض‌های جهانی به سرکوب‌ها در ایران

در پی تداوم اعدام معترضان در ایران، فشار کشورهای غربی علیه حکومت تهران بیشتر شد و سفیر و کاردارهای جمهوری اسلامی در برلین، پاریس و لندن احضار شدند. همزمان کانادا تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی از جمله علیه بنیاد پانزدهم خرداد و روزنامه دولتی ایران اعلام کرد.

آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه ۱۹ دی اعلام کرد که دستور داده در اعتراض به اعدام‌های اخیر، بار دیگر سفیر جمهوری اسلامی در برلین احضار شود.

بائربوک در یک کنفرانس خبری در برلین گفت: «رژیمی که جوانان خود را می‌کشد تا مردمش را مرعوب کند، آینده‌ای ندارد.»

پس از آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز اعلام کردند که کاردار جمهوری اسلامی را در اعتراض به اعدام معترضان احضار کردند.

جیمز کلورلی وزیر خارجه بریتانیا روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «امروز کاردار ایران را احضار کردم تا اعدام‌های شنیعی را که در روزهای اخیر شاهد بودیم به شدیدترین وجه محکوم کنم.»

از زمان آغاز خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، بریتانیا بیش از چهل تحریم علیه مقام‌های جمهوری اسلامی «به دلیل نقش آنان در نقض جدی حقوق بشر» اعمال کرده است.

همچنین وزارت خارجه فرانسه در حساب توییتر خود نوشت که کاردار جمهوری اسلامی در پاریس «از شدیدترین محکومیت ما نسبت به اعدام‌ها و سرکوب‌ها در ایران مطلع شد».

کمی قبل از آن، وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای نوشت که این اعدام‌ها نمی‌تواند جایگزین «پاسخی به خواسته‌های مشروع مردم برای آزادی باشد».

همچنین پیشتر وزیر خارجه هلند در واکنش به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی در توییتی اعلام کرده بود که سفیر جمهوری اسلامی را احضار می‌کند و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم خواست که اقدام مشابهی را انجام دهند.

وزیر خارجه هلند با تاکید بر اهمیت به واکنش شدیدتر اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی پس از اعدام دو معترض گفت: «چهارمین بسته تحریم‌های حقوق بشری علیه رژیم ایران برای بررسی در نشست آینده اتحادیه اروپا در حال آماده‌سازی است.»

همچنین دانمارک و بلژیک روز یکشنبه ۱۸ دی اعلام کردند که سفیر جمهوری اسلامی در پایتخت‌های خود را احضار خواهند کرد.

پیشتر خواهر الهام مدرسی، زن معترض زندانی، در پیامی ویدیویی خطاب به کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره اعتراضات ایران و همچنین کفیل و مادرخوانده سیاسی خواهرش از آن‌ها خواست سفرای جمهوری اسلامی را درباره زنان اعتصاب‌کننده که در زندان کچویی در خطر «مرگ دسته‌جمعی» قرار دارند، احضار کنند.

همزمان با این احضارها، وزارت خارجه کانادا روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور دو فرد و سه نهاد ایرانی را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم می‌کند.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، در این بیانیه گفت رژیم ایران باید سرکوب وحشتناک اعتراضات را متوقف کند.

تحریم‌های جدید کانادا، بنیاد حکومتی پانزدهم خرداد که برای قتل سلمان رشدی جایزه تعیین کرده، روزنامه دولتی ایران متهم به انتشار اخبار نادرست، هیات نظارت بر مطبوعات و وحید یامین‌پور معاون وزیر ورزش و جوانان به عنوان یکی از ماموران «تبلیغاتی رژیم» را هدف گرفته است.

کانادا از زمان آغاز خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، در چندین بسته جداگانه مقام‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی را به دلیل سرکوب معترضان و همچنین ارسال تسلیحات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین تحریم کرده است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳