نتانیاهو در نشست آیپک: باید به‌طور مشترک با تهدید رژیم ایران مقابله کنیم

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در نشست آیپک (کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل) گفت که اکنون زمان آن رسیده است که پس از سال‌ها اختلاف‌نظر، آمریکا و اسرائیل مواضع خود را در مقابل تهدید‌های جمهوری اسلامی هماهنگ‌ کنند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ران درمر، وزیر اطلاعات اسرائیل برای دیدار با مقامات آمریکایی در واشینگتن حضور دارد.

او یکی از نزدیک‌ترین و مورد اعتمادترین چهره‌ها به نتانیاهو است که پیش‌تر در سمت سفیر اسرائیل در آمریکا فعال بود.

والانیوز پیش‌تر گزارش داده بود که او در واشینگتن درباره مساله هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو خواهد کرد.

نتانیاهو با اشاره به خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی که برای چهارمین ماه متوالی ادامه دارد، گفت که سرکوب این اعتراضات نشان می‌دهد که این رژیم «تروریست و وحشتناک است».

نتانیاهو که روز دوشنبه به‌طور ویدیویی در نشست آیپک در واشینگتن صحبت می‌کرد، تاکید کرد که زمان کنار گذاشتن اختلاف‌نظرها بین اسرائیل و آمریکا است.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت که تهدید‌های ناشی از جمهوری اسلامی، متحدان را از هر زمان دیگری به هم نزدیک‌تر کرده است.

او در عین حال گفت که امیدوار است به زودی در این زمینه با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و تیم‌اش گفت‌و‌گو کند.

دولت بایدن باتوجه به ادامه خیزش سراسری در ایران، موضع خود را دست‌کم در ظاهر از اولویت مذاکرات تغییر داده است. مقامات دولت بایدن می‌گویند که در حال حاضر احیای برجام در اولویت نیست. با این حال آنها همزمان به این نکته اشاره می‌کنند که دیپلماسی بهترین راه برای حل مساله هسته‌ای ایران است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا که اخیرا بار دیگر این موضع را تکرار کرده است، می‌گوید در جریان نگاه نتانیاهو به مساله هسته‌ای ایران قرار دارد.

سالیوان که به زودی و احتمالا در هفته آینده برای دیدار با نتانیاهو و مقامات دولت جدید او به اسرائیل سفر می‌کند، می‌گوید که مساله ایران را در دستور کار دارد.

به گزارش تایمز اسرائیل، نتانیاهو در بخش دیگری از این نشست به عزم خود برای گسترش توافق‌های عادی‌سازی روابط با دیگر کشورهای عربی و کشورهایی که با اسرائیل رابطه دیپلماتیک ندارند، اشاره کرد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳