شارلی‌ ابدو با انتشار کاریکاتورهای جدید جمهوری اسلامی را به حمله سایبری به وبسایت این نشریه متهم کرد

نشریه فرانسوی شارلی‌ ابدو، روز سه‌شنبه همزمان با انتشار مجموعه کاریکاتورهای جدید از علی خامنه‌ای و روحانیون حاکم بر ایران، با انتشار یادداشتی فارسی، مقام‌های جمهوری اسلامی را به‌طور تلویحی متهم کرد پشت حمله‌های سایبری روزهای اخیر به وب‌سایت این نشریه بوده‌اند.

شارلی‌ابدو، در ابتدای یادداشتی که روز سه‌شنبه دهم ژانویه (۲۰ دی‌ماه) منتشر کرد نوشت: آخوندها راضی نیستند. به‌نظر نمی‌رسد کاریکاتورهایی که از «مقام معظم رهبری» طی هفته گذشته در این صفحات منتشر شد، چندان آن‌ها را خندانده باشد. 

طرح روی جلد شماره تازه نشریه شارلی ابدو، بار دیگر به کارتونی از روحانیون حاکم بر ایران اختصاص یافته است. در گوشه این طرح نوشته شده است: «قطعا آخوندها چیزی درباره زنان نمی‌داندند.»

شارلی‌ابدو در بخشی دیگری از یادداشت فارسی خود، ضمن اشاره به شروع تحقیقات پلیس و مقام‌های قضایی فرانسه از حملات سایبری به این نشریه نوشت: «به نظر می‌رسد این حملات، به احتمال قوی را ایران انجام داده باشد.»

به‌نوشته شارلی‌ابدو، حملات سایبری هفته گذشته به این نشریه، برای آن‌ها یادآور حمله‌های مسلحانه هشت سال پیش داعش به این نشریه است. 

در جریان حمله مسلحانه روز هفتم ژانویه سال  ۲۰۱۵، ده تن از کارکنان شارلی‌ابدو و دو افسر پلیس فرانسه در مرکز پاریس کشته شدند.

پس از انتشار کارتون‌های علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی، در نشریه شارلی ابدو، روز چهارشنبه هفته گذشته وب‌سایت و سامانه پردازش داده‌های این نشریه هدف حملات سایبری قرار گرفت و هک شد. 

روزنامه لوموند شامگاه جمعه گذشته (۱۶ دی‌ماه) در گزارشی نوشت: مقام‌های پلیس و دادستانی فرانسه، پرونده حملات سایبری به نشریه شارلی ابدو را به اداره ویژه امنیت داخلی فرانسه و مرکز مبارزه با جرایم سازمان‌یافته و اطلاعاتی ارجاع داده‌اند.

طی روزهای گذشته، مقام‌های مختلف حکومت ایران، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم، دست‌اندرکاران شارلی‌ابدو را به انتقام‌‌گیری و مرگ تهدید کردند. 

روز سه‌شنبه، همزمان با انتشار شماره تازه شارلی‌ابدو، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با اشاره به ترور سلمان رشدی، نویسنده رمان «آیه‌های شیطانی»، دست‌اندرکاران شارلی‌ابدو، را به‌طور غیرمستقیم به مرگ تهدید کرد و گفت آن‌ها باید از ترور سلمان رشدی «درس عبرت» بگیرند.

تهدیدهای مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی، از جمله فرمانده ارشد سپاه پاسداران، علیه نویسندگان و همکاران نشریه طنز شارلی‌ ابدو در حالی انجام می‌شود که دولت‌های مختلف اروپایی و نمایندگان پارلمان اروپا، در حال ارزیابی این گزینه‌اند که نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌ تروریستی‌ قرار دهند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳