نیوزویک: اسرائیل مدام به دفاع هوایی در حال ساخت جمهوری اسلامی در سوریه حمله می‌کند

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی اختصاصی نوشت که حکومت ایران با صرف ده‌ها میلیون دلار در سوریه، به‌دنبال ایجاد یک شبکه دفاع هوایی فراگیر برای جلوگیری از حمله‌های هوایی اسرائيل است.

نیوزویک در گزارشی که بامداد چهارشنبه یازدهم ژانویه (۲۱ دی‌ماه) منتشر شد، به‌نقل از یک منبع اطلاعاتی، بدون ذکر نام، نوشت: حمله‌های اسرائیل به مواضع نیروهای وابسته به‌حکومت ایران از اواخر سال ۲۰۱۷ آغاز شد.

به‌گفته این منبع اطلاعاتی نیوزویک، نیروی هوایی ارتش اسرائیل در جریان حملات هوایی خود تجهیزات نظامی و نیروهای وابسته به ایران را بارها هدف قرار داده است، اما به‌طور معمول مسئولیت این حمله‌های هوایی را بر عهده نمی‌گیرد. هرچند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، چندبار از انجام این حملات تقدیر کرده است.

به‌نوشته نیوزویک، به‌نظر می‌رسد طی دو سال گذشته، به‌دنبال حمله‌های مکرر هوایی ارتش اسرائیل، حکومت ایران راهبرد نظامی خود در سوریه را تغییر داده است.

نیوزویک به‌نقل از منبع خود نوشت: در حال حاضر، حکومت ایران تلاش می‌کند با صرف ده‌ها میلیون دلار، یک شبکه دفاع هوایی فراگیر ایجاد کند تا در مقابل حمله‌های هوایی اسرائيل مقاومت کند.

بر اساس داده‌هایی که در اختیار نیوزویک قرار گرفته است، ارتش سوریه در ایجاد یک شبکه دفاع هوایی فراگیر با نیروهای وابسته به حکومت ایران در منطقه همکاری می‌کند.

نیروهای نظامی حکومت ایران همچنین به‌دنبال تقویت توان شبکه رادارهای نظامی سوریه‌اند تا حمله‌های هوایی اسرائیل را شناسایی و خنثی کنند.

نیوزویک نوشت: موشک‌های سوخت جامد «صیاد» که با سامانه موشکی زمین‌به‌هوا «باور ۳۷۳»، امکان شلیک دارند، بخشی از تجهیزات نظامی است که به سوریه منتقل شده است. به‌گزارش نیوزویک، بُرد راداری موشک‌های صیاد، بیش از ۲۸۰ مایل (تقریبا ۴۸۰ کیلومتر) ارزیابی می‌شود.

این منبع، در بخش دیگری از گفت‌وگو با نیوزویک، می‌‌گوید: ارتش اسرائیل، در طول دو سال گذشته تلاش کرده است با انجام مجموعه‌ای از حمله‌های هوایی، جلوی ایجاد این شبکه دفاع هوایی در سوریه را بگیرد.

به‌گفته این منبع اطلاعاتی، دست‌کم هفت حمله هوایی در نقاط مختلف سوریه، از جمله در پالمیرا (اکتبر ۲۰۲۱)، لاذقیه (دسامبر ۲۰۲۱)، دمشق (مارس ۲۰۲۲) و حمص (نوامبر و دسامبر ۲۰۲۲) گزارش شده است که هدف آن‌، ضربه زدن به تجهیزات و برنامه‌های نظامی حکومت ایران در سوریه برای ایجاد دفاع هوایی بوده است.

در همین ارتباط، گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد مرگ داوود جعفری، از فرماندهان ارشد نیروی هوافضای سپاه پاسداران که به‌تازگی در سوریه کشته شده است، در ارتباط با تلاش‌های اسرائیل برای ضربه زدن به برنامه نظامی حکومت ایران در سوریه بوده است. بر اساس گزارش‌ها، داوود جعفری، در جریان انفجار یک بمب‌کنار جاده‌ای کشته شد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳