رئیس کل دادگستری مازندران حکم ۱۸ سال حبس برای احسان پیربرناش را تایید کرد

رئیس کل دادگستری مازندران، روز یکشنبه، صدور ۱۸ سال حبس برای احسان پیربرناش، روزنامه نگار را تایید کرد اما ضمن متهم کردن رسانه‌ها به «غرض‌ورزی» آنها را «رسانه‌های ضدانقلاب» نامید که با تجمیع احکام صادره با «افکار عمومی» بازی می‌کنند.

محمد صادق اکبری در مورد جزییات اتهامات و احکام صادر شده در پرونده این روزنامه نگار گفت: «براساس حکم دادگاه بدوی، به اتهام تشکیل یا اداره جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، بخاطر فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس تعزیری و به اتهام توهین به مقدسات به تحمل پنج سال حبس تعزیری و از حیث موضوع ماده ۷۴۶ قانون جرایم رایانه ای به تحمل ۲ سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی و با اجرای مجازات اشد محکوم شده است.»

این مسوول قضایی مازندران باردیگر رسانه‌هایی که مجموع احکام صادر شده در این پرونده را گزارش کرده بودند متهم به «عملیات روانی» کرد و گفت: «در صورت تایید حکم از سوی دادگاه تجدید نظر، مجازات اشد که ۱۰ سال حبس است قابلیت اجرایی خواهد داشت.»

لازم به ذکر است که گزارش جزییات یک حکم قضایی و تجمیع احکام حبس صادر شده در یک پرونده، ربطی به اینکه چه مقدار از آن حکم اجرا می‌شود ندارد.

در همین زمینه، روز شنبه، انجمن ورزشی‌نویسان ایران با صدور بیانیه‌ای به صدور حکم زندان بلندمدت برای احسان پیربرناش واکنش نشان داد. انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی ایران در واکنش به صدور حکم حبس بلند مدت برای احسان پیربرناش، طنزنویس ورزشی، در دادگاه بدوی، نوشت که پیگیری این انجمن نزد نهادهای قضایی و وزارت ارشاد برای آزادی «همکاران» بازداشت‌شده «هیچ پاسخ روشن و نتیجه مثبتی به همراه نداشت.»

این انجمن‌ با تاکید بر ضرورت شفاف‌سازی در مورد احکام صادره برای ورزشی‌نویسان بازداشتی، از جمله احسان پیربرناش، خواهان تجدیدنظر در این احکام و فراهم کردن زمینه آزادی روزنامه‌نگاران شده است.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی مبنی بر وخامت حال احسان پیربرناش که در زندان قائمشهر نگهداری می‌شد، منتشر شده بود. بیتا میر مطهریان، همسر احسان پیربرناش، پیشتر از حمله عصبی شدید او خبر داده و نوشته بود که نفس کشیدن برای احسان پیربرناش سخت شده و «شرایط او رو به وخامت» است.

پیربرناش که پیش‌تر سردبیر وبسایت مستقل خبری «بانک ورزش» بود و در سال‌های اخیر با طنزهای اجتماعی‌اش شناخته می‌شد، اوایل آبان‌ماه بازداشت شد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۵ ژانویه ۲۰۲۳