بریتانیا در پی اعدام علیرضا اکبری سفیر خود را از تهران فراخواند

وزارت خارجه بریتانیا در پی اعدام علیرضا اکبری، شهروند دوتابعیتی و از مقامات پیشین وزارت دفاع ایران که به جاسوسی برای بریتانیا متهم شده بود، سفیر خود را از تهران فراخواند.

سایمون شرکلیف، سفیر بریتانیا در تهران روز شنبه ۲۴ دی‌ماه به وزارت خارجه ایران فراخوانده شده بود و بریتانیا نیز از سوی دیگر، کاردار سفارت ایران را احضار کرده بود.

وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرده است آقای شرکلیف را به‌طور موقت برای «رایزنی‌های بیشتر» از ایران فراخوانده است.

بریتانیا روز شنبه اعدام آقای اکبری را «اقدامی وحشیانه» خواند و گفت که بدون مجازات نخواهد ماند.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا با انتشار توئیتی گفت که از اعدام علیرضا اکبری شهروند ایرانی‌بریتانیایی در ایران وحشت‌زده شده‌ است و «این اقدامی بی‌رحمانه و بزدلانه بود که توسط یک رژیم وحشی و بدون احترام به حقوق بشر مردم خود انجام شد.»

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا نیز با انتشار توئیتی اعلام کرد: «این اقدام وحشیانه مستحق محکومیت به شدیدترین وجه ممکن است. این موضوع بدون چالش نخواهد بود.»

بریتانیا همچنین محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، را در واکنش به اعدام آقای اکبری، تحریم کرد.

اعدام این شهروند ایرانی‌بریتانیایی از طرف آمریکا، آلمان و فرانسه نیز به شدت محکوم شد.

مرکز رسانه قوه قضاییه روز شنبه ۲۴ دی‌ماه اعلام کرد که حکم اعدام آقای اکبری «به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس» اجرا شده است.

در فایل‌های صوتی که در چهار روز گذشته، از جمله توسط بی‌بی‌سی فارسی، منتشر شده، می‌توان توضیحات آقای اکبری را شنید که می‌گوید اتهاماتش ساختگی است و از او تحت شکنجه اعتراف گرفته شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۵ ژانویه ۲۰۲۳