بریتانیا برای مقابله با قاچاق دریایی ایران ناوگان رباتیک می‌سازد

بریتانیا اعلام کرد به منظور مقابله با قاچاق گسترده تسلیحات و مواد مخدر از ایران به مقصد کشورهای حوزه اقیانوس هند، قصد دارد ناوگانی از کشتی‌های رباتیک بدون سرنشین بسازد که در آب‌های خاورمیانه به گشت‌زنی مداوم خواهند پرداخت.

دریادار آدرین فرایر، قائم‌مقام فرمانده «نیروی مشترک دریایی»، نیرویی بین‌المللی که وظیفه‌اش حفظ امنیت آب‌های خاورمیانه است، در مصاحبه‌ای اختصاصی به روزنامه «دیلی میل» گفت این ناوگان رباتیک که از یکصد کشتی بدون سرنشین تشکیل خواهد شد، قرار است از تابستان سال جاری فعالیت خود را آغاز کند.

این مقام نظامی برجسته بریتانیایی در خاورمیانه در گفت‌وگو با این روزنامه اعلام کرد از «تهدید دائمی» رژیم ایران کاملا آگاه است، و جمهوری اسلامی را «عامل اصلی بی‌ثباتی خاورمیانه» نامید.

به گفته دیلی میل، در حال حاضر تعدادی از کشتی‌های جنگی بریتانیایی به منظور حفظ امنیت دریایی خاورمیانه در آب‌های این منطقه به گشت‌زنی مشغولند، و توانسته‌اند بسیاری از مسیرهای قاچاق دریایی و نیروهای درگیر در این کار را شناسایی کنند.

به عنوان مثال، ناو «مانتروز» طی یک سال اخیر توانسته محموله‌های قاچاق مواد مخدر و تسلیحات به ارزش ۴۶٫۸ میلیون پوند را ضبط کند، که ارزش کل محموله‌های ضبط شده توسط این ناو از زمان آغاز خدمتش در خاورمیانه را به ۱۱۱٫۱ میلیون پوند می‌رساند.

مانتروز همان ناوی است که در ژانویه سال ۲۰۲۲ یک قایق تندروی سپاه پاسداران ایران که در حال قاچاق تسلیحات سبک و سنگین، شامل موشک‌های سطح به هوا، برای حوثی‌های یمن بود، را رهگیری و ضبط کرد، و بدین ترتیب به اولین کشتی نیروی دریایی بریتانیا بدل شد که چنین کار مهمی انجام داده است.

به گفته دیلی میل، تلاش برای ارتقاء ناوگان گشتی خاورمیانه یک اقدام جمعی توسط نیروی مشترک دریایی است، که از سی و چهار کشور به رهبری ایالات متحده تشکیل شده است، و بریتانیا، استرالیا، کانادا، ایتالیا، ژاپن، آلمان و فرانسه برخی از اعضای آن هستند.

برگرفته ای از سایت العربیه فارسی، ۱۶ ژانویه ۲۰۲۳