مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: نمی‌توانیم بگوییم چون سپاه را دوست نداریم، تروریست است

در حالی وضعیت ایران همچنان تحت تاثیر اعتراضاتی که بیش از چهار ماه پیش آغاز شد، ملتهب است، شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در جلسه امروز خود بسته تحریمی جدیدی را علیه ایران تصویب می‌کند. 

این در حالی است که ایران همچنان برای اتحادیه اروپا پس از تصویب قطعنامه درخواست پارلمان اروپا برای قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی خط و نشان می‌کشد تا روابط تهران و بروکسل در بحرانی‌ترین وضعیت خود در سال‌های اخیر قرار گیرد. 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی خود گفت: «مقامات اروپایی مطلعند مجلس پیش‌نویس مصوبه‌ای را آماده کرده و نسبت به اقدام نسنجیده اتحادیه اروپا اقدام قانونی انجام خواهد داد. بهتر است اتحادیه به پای خود شلیک نکند.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا پیش از نشست شورای وزیران به خبرنگاران گفت: «نمی‌توانید بگویید که سپاه را تروریست می‌دانم چون این گروه را دوست ندارم. ابتدا باید دادگاه در این زمینه تصمیم بگیرد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران: بهتر است اتحادیه به پای خود شلیک نکند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره احتمال تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران گفت: «ایران هشدارهای لازم به مقام عالی اروپایی داده است. تروریستی قلمداد کردن یک نهاد حاکمیتی در یک کشور هیچ مبنایی در حقوق بین‌الملل ندارد. هرگونه تعرض به سپاه از هر نوعی باشد تعرض به امنیت ملی ایران است و نتایج آن متوجه تعرض کننده خواهد بود.»

وی گفت: «اقدام ناشیانه اتحادیه اروپا همانند این است که دست یک نیروی بزرگ ضد تروریست را ببندد و محدود کند و در مقابل، دست تروریست‌ها را باز بگذارد.»

وی افزود: «اروپا حتما می‌داند ایران در مقابل اقدامات محاسبه نشده و نسنجیده دست بسته نیست و از توان و اراده لازم برای برخورد متقابل در این زمینه برخوردار است. اتحادیه اروپا برای مناسبات دوجانبه هزینه بیش از این تولید نکند.»
وی تهدید کرد که «مقامات اروپایی مطلعند مجلس پیش‌نویس مصوبه‌ای را آماده کرده و نسبت به اقدام نسنجیده اتحادیه اروپا اقدام قانونی انجام خواهد داد. بهتر است اتحادیه به پای خود شلیک نکند.»

بورل: نمی‌توان سپاه را قبل از محکومیت حقوقی در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت: «اتحادیه اروپا تا زمانی که دادگاه، سپاه را به‌عنوان گروه تروریستی شناسایی نکند، نمی‌تواند این نهاد را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.»

پارلمان اروپا هفته گذشته با صدور قطعنامه‌ای خواستار قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی شد.

با این حال جوزپ بورل، پیش از آغاز نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا گفت: «این موضوعی است که بدون رای دادگاه نمی‌توان درباره آن تصمیم گرفت. بنابراین تصمیم دادگاه در اولویت است. شما نمی‌توانید بگویید من شما را تروریست می‌دانم زیرا شما را دوست ندارم.»
وی تاکید کرد که دادگاه یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا قبل از اینکه اتحادیه اروپا بتواند اقدامی صورت دهد باید یک محکومیت حقوقی مشخص را صادر کند.»


یک نماینده مجلس: بستن تنگه هرمز در دستور کار مجلس است

محمدحسن آصفری، نماینده مجلس ایران تهدید کرد که بستن تنگه هرمز در دستور کار مجلس است. 

وی افزود: «اگر قرار باشد اروپایی ها با نیروهای مسلح و نیروهای رسمی ما اینگونه برخورد کنند ما هم گزینه های دیگری را روی میز خواهیم گذاشت از جمله محدود کردن تردد کشتی های تجاری اروپا در تنگه هرمز در قالب طرح فوریتی در مجلس دنبال خواهد شد.»

وی گفت: «بهتر است اروپایی ها تا دیر نشده از این تصمیم برگشته و بیش از این آب را برای خود گل آلود نکنند.»

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۳ ژانویه ۲۰۲۳