چهارمین بسته تحریمی اروپا علیه تهران در ارتباط با اعتراضات اعلام می‌شود

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است روز دوشنبه سوم بهمن در بروکسل تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب اعتراضات سراسری در ایران وضع کنند.

بسته جدید، چهارمین بسته تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی در ارتباط با سرکوب اعتراضات سراسری جاری در ایران است.

خبرگزاری آلمان به نقل از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گزارش داد که تحریم‌های جدید شامل بیش از ۳۰ فرد و نهاد ایرانی می‌شود که در نقض جدی حقوق بشر در ایران نقش داشته‌اند.

پیشتر رادیو فردا به سندی دسترسی یافته بود که نشان می‌داد اتحادیه اروپا قصد دارد در بسته تحریمی جدید خود ۱۸ شخص حقیقی و ۱۹ نهاد وابسته به جمهوری اسلامی را به دلیل مشارکت مستقیم در نقض حقوق بشر در ایران و سرکوب معترضان تحریم کند.

حمید سجادی هزاوه، وزیر ورزش و جوانان، مصطفی آقامیرسلیم، نماینده مجلس شورای اسلامی، عباس نیلفروشان، جانشین فرمانده بخش عملیاتی سپاه پاسداران و محمد کرمی، از فرماندهان ارشد قرارگاه قدس سپاه و استاندار سیستان و بلوچستان به‌همراه شماری از مسئولان صداوسیما از جمله افرادی هستند که در صورت تصویب، مشمول تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا خواهند شد.

همچنین در این فهرست نام دو نهاد حکومتی از جمله ستاد امر به معروف و نهی از منکر و نیز آکادمی راوین به‌چشم می‌خورد.

اعلام این تحریم‌ها در حالی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره وارد کردن سپاه پاسداران به فهرست تروریسم اتحادیه اروپا بحث می‌کنند.

نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه گذشته در قطعنامه‌ای بر ضرورت تحریم همه افراد دخیل در نقض حقوق بشر در ایران و قرارگرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا تاکید کردند.

پس از تصویب این قطعنامه، مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار دادند که در صورت تروریستی اعلام شدن سپاه، دست به اقدام متقابل خواهند زد.

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از منابع اروپایی گزارش داد که تحریم سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی در جلسه روز دوشنبه تصویب نخواهد شد.

جمهوری اسلامی در جریان اعتراضاتی که در واکنش به جان باختن مهسا امینی آغاز شد، حدود پانصد معترض را کشته و چهار معترض را اعدام کرده است.

اتحادیه اروپا از زمان آغاز اعتراضات، سه بسته تحریم علیه جمهوری اسلامی به دلیل نقض حقوق بشر به تصویب رسانده که ۱۴۶ فرد و ۱۲ سازمان، از جمله اعضای سپاه پاسداران، را هدف می‌گیرد.

علاوه بر اتحادیه اروپا، کشورهای آمریکا، نیوزیلند، استرالیا، بریتانیا و کانادا نیز تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب اعتراضات وضع کردند.

قرار است ۲۷ وزیر خارجه اتحادیه اروپا در جلسه روز دوشنبه هیئت ناظر جدید اتحادیه اروپا برای تنش‌ها میان ارمنستان و آذربایجان را تعیین کنند.

آنان همچنین قرار است با گفت‌وگو درباره جنگ جاری در اوکراین، تصمیم ارسال ۵۰۰ میلیون یورو (۵۴۱ میلیون دلار) کمک نظامی دیگر به کی‌یف را بررسی کنند.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا همچنین قصد دارند در مورد مسائل آفریقا، آمریکای لاتین و افغانستان گفتگو کنند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۳ ژانویه ۲۰۲۳