شاهزاده رضا پهلوی از برنامه برای مذاکره با چهره‌های سیاسی چند کشور خبر داد

شاهزاده رضا پهلوی در مصاحبه‌ای با شبکه اسکای‌نیوز که چهارشنبه، پنجم بهمن، پخش شد از برنامه خود برای سفر به چند کشور و مذاکره با مقامات ارشد آنها درباره اعتراضات مردم ایران خبر داد.

وی در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز به نام این کشورها اشاره‌ای نکرد، اما گفت قرار است در هفته‌های آینده با مقام‌های ارشد حکومتی و اعضای پارلمان آنها گفت‌و‌گو کند.

این خبر پس از طرح کارزار «من وکالت می‌دهم» به رضا پهلوی مطرح می‌شود که به‌منظور دعوت از او برای رهبری اعتراضات مردمی در دوره گذار از جمهوری اسلامی به راه افتاد.

این کارزار پس از آن به راه افتاد که آقای پهلوی در پاسخ به این پرسش که آیا وقت آن نرسیده که او نقش برجسته‌تری به عنوان هماهنگ‌کننده جریانات مخالف جمهوری اسلامی به عهده بگیرد، گفت: «فرض بفرمایید من بتوانم با دیگرانی که در این مسیر با هم همراه و همسو هستیم با یک سری شخصیت‌های سیاسی دیدار کنم؛ اولین سوالشان این خواهد بود که شما به نمایندگی چی اینجا حضور پیدا کردید.»

این کارزار که با موجی از موافقت‌ و مخالفت‌ در فضای مجازی فارسی‌زبان همراه بود، مورد استقبال رضا پهلوی قرار گرفت.

وی در گفت‌و‌گو با اسکای نیوز گفت در سفرهای خود از جمله درباره این موضوع که غرب چه اقدامی برای حمایت از اعتراضات مردمی در ایران برای سرنگونی جمهوری اسلامی می‌تواند انجام دهد و چگونه، مذاکره خواهد کرد.

کمک‌ها در زمینه فناوری برای دسترسی مردم ایران به اینترنت و تامین مالی کارگرانی که برای فلج‌ کردن جمهوری اسلامی اعتصاب خواهند کرد از دیگر محورهای گفت‌و‌های وی عنوان شده است.

شاهزاده رضا پهلوی در این گفت‌و‌گو، اعتصابات گسترده و سازماندهی‌شده کارگری را «سریع‌ترین» راه برای به زانو آوردن جمهوری اسلامی عنوان کرد.

وی گفت از دارایی‌های مسدودشده جمهوری اسلامی که در واقع پول ملت ایران است می‌توان برای تامین حمایت‌های مالی از کارگران و معترضان بهره گرفت.

او در پاسخ به خبرنگار اسکای‌نیوز گفت که نمونه‌های بسیاری از حمایت غرب از اعتراضات مردمی سایر کشورهای وجود دارد که می‌تواند درباره ایران نیز مصداق پیدا کرده و به پیروزی مردم کمک کند.

وی خواستار فشار حداکثری جامعه بین‌الملل بر جمهوری اسلامی و همزمان حمایت حداکثری از معترضان شد.

شاهزاده رضا پهلوی در عین حال درباره شرکت در انتخابات آینده ایران گفت: «من دنبال قدرت نیستم و نه برای سمتی نامزد می‌‌شوم و نه به دنبال هیچ موضع و جایگاه سیاسی در دولت هستم.»

او تاکید کرد که هدف او و افراد دیگر، همراهی و هدایت اعتراضات تا رسیدن به برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در ایران است که نوع حکومت آینده، قانون اساسی و تمام اصول تصویب‌شده آن در یک همه‌پرسی به رأی گذاشته شود.

وی در عین حال گفت که حرکت مردم ایران دیگر «اعتراض» نیست و او آن را یک «انقلاب تمام‌عیار زنانه» می‌نامد که از سوی همه مردم ایران حمایت می‌شود.

او افزود به همین دلیل جمهوری اسلامی «نگران» شده و از همه توان خود برای سرکوب معترضان استفاده می‌کند.

آقای پهلوی در عین حال «اتحاد» میان همه مردم ایران در شرایط فعلی را بسیار مهم دانست و گفت دست خود را به سوی همه نیروهای دموکراسی‌خواه فارغ از مشی سیاسی آنها دراز می‌کند.

شاهزاده رضا پهلوی و شهبانو فرح پهلوی در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» بارها از معترضان حمایت کرده و خواستار همبستگی همه ایرانیان برای مقابله با جمهوری اسلامی شده‌اند.

با این حال، شعار «مرگ بر ستمگر، نه شاه می‌خواهیم نه رهبر» نیز از جمله شعارهای گروه‌هایی از مردم داخل کشور در تجمعات اعتراضی‌شان در چهار ماه اخیر بوده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۶ ژانویه ۲۰۲۳