کارزار حمایت از توماج صالحی

توماج صالحی در دیدار با پدر خود پرسیده بود آیا کسی به یاد او هست؟ کارزار حمایت از توماج صالحی رپر محبوب ایران بعد از این اظهارات در سراسر جهان بالا گرفته است. فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران به ادامه ی بازداشت روزنامه نگاران در ایران اعتراض کرده و گزارش ها حاکی از عدم تمایل چند کشور اروپایی در قراردادن سپاه پاسداران در فهرست تروریسم است.

با شروع اعتراضات سراسری به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، توماج صالحی با انتشار پیام‌ها و ویدئوهای متعددی در شبکه‌های اجتماعی از این خیزش مردمی حمایت کرد. او روز هشتم آبان‌ماه در استان چهارمحال و بختیاری بازداشت شد. بنا بر گزارش‌ها او ۸۸ روز است که در سلول انفرادی بسر می‌برد و در پی شکنجه‌های شدید، وضعیت سلامتی به ویژه‌ بینایی‌ چشم چپ او به شدت در خطر است.
حساب توییتر توماج صالحی که توسط دوستان او در خارج از ایران به روز می‌شود، شامگاه سه‌شنبه (چهارم بهمن) ویدئویی را با این توضیح منتشر کرد که شماری از دانشجویان در دانشگاه‌های اروپا و آمریکا در همراهی با کارزار حمایت از توماج، با پخش بروشور‌ در مورد وضعیت او اطلاع‌رسانی کرده و خواستار آزادی این رپر محبوب شده‌اند.
یی‌ون ری، نماینده پارلمان آلمان نیز که کفالت سیاسی توماج صالحی را برعهده گرفته، پیش‌تر در یک رشته‌توییت به شدت نسبت به وضعیت سلامتی این زندانی ابراز نگرانی کرده بود.

امروز چهارشنبه پنجم بهمن ماه،شماری از خانواده زندانیان محکوم به اعدام، در مقابل زندان قزلحصار کرج دست به تجمع اعتراضی زدند. تجمع این شهروندان با برخورد خشونت آمیز ماموران زندان همراه بود که در پی آن شماری از شهروندان معترض زخمی شدند.

سارا خادم‌الشریعه، شطرنج‌باز ایرانی، که در جریان مسابقات جهانی شطرنج سریع در آلماتی قزاقستان بدون حجاب اجباری شرکت کرد، در مصاحبه‌ای تازه گفت از نظر او شرکت در این مسابقات با روسری «بی‌وفایی به مردم» می‌بود.
خانم خادم‌الشریعه، ۲۵ ساله که تنها نماینده زن تیم ایران در مسابقات قهرمانی جهان شطرنج سریع بود، با وجود فشارهای حکومتی که در حال حاضر در داخل کشور در جریان است، با این اقدام مخالفت خود با حجاب اجباری را اعلام کرد.

سارا سیاهپور فعال صنفی معلمان تهران به ۶ سال زندان ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و ٢ سال محرومیت از فعالیت‌های صنفی و قانونی محکوم شده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به بازداشت روزنامه‌نگاران و صدور احکام سنگین برای آن‌ها اعتراض کرد

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در بیانیه‌ای با اشاره به این که سی و سه روزنامه نگار از آغاز اعتراضات جاری ایران همچنان در بازداشت به سر می‌برند از مقامات ایرانی مجددا خواست همه روزنامه‌نگاران زندانی را آزاد کرده و جریان آزاد اطلاعات را به کشور بازگردانند. آنتونی بلانگر دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گفت: «ما شدیدا نگران سرنوشت همکارانمان در زندان و تلاش های بی‌وقفه حکومت برای تشدید کنترل خود بر رسانه‌ها و خبرنگاران هستیم. ما خواستار آزادی فوری همه خبرنگاران هستیم و از مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهیم شرایط حقیقی دموکراسی را در کشور ایجاد کنند.» این فدراسیون همچنین فهرست اسامی و مشخصات تمام روزنامه‌نگارانی که اکنون در بازداشت به سر می‌برند و یا از ابتدای اعتراضات دستگیر و سپس آزاد شده‌اند را منتشر کرد.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، با انتشار توییتی، جلوگیری از فعالیت مولانا محمدحسین گرگیج، از روحانیون برجسته گلستان را «غیرقابل درک» عنوان و از آن انتقاد کرد. وی نوشته مولانا گرگیج در حالی از «منبر و فعالیت رسانه‌ای منع شده‌اند که جامعه به‌شدت نیازمند نظرات دلسوزانۀ ایشان است. این اقدامِ غیر قابل درک و بدور از انصاف، موجب نگرانی عموم مردم شده است.»
مولوی گرگیج که در ماه‌های اخیر به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان واکنش نشان داده بود، شامگاه ۲۲ دی به صورت تلفنی به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد. درباره اتهامات و دلایل این احضار، اطلاعاتی منتشر نشده است. بر پایه برخی گزارش‌ها در پی این احضار، نمایندگان دادگاه ویژه روحانیت او را از برگزاری نماز جمعه در روز ۲۳ دی در گالیکش منع کرده و خواستار مراجعه فوری او به دادگاه شدند.

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات ایران گفت که اعضای «۱۲ تیم تروریستی» که همگی به اسرائیل وابسته بودند، دستگیر شده‌اند. خطیب درباره تعداد دستگیرشدگان، جزییاتی منتشر نکرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر اطلاعات گفت که این «۱۲ تیم» قصد داشتند در ایران «با انجام عملیات، انتقام شکست‌های اخیر را بگیرند». وزیر اطلاعات گفت که قصد این گروه‌ها، «خرابکاری» در کشور بوده است. جمهوری اسلامی، همواره اسرائیل را به انجام این ترورها و خرابکاری‌ها متهم کرده است. اسرائیل هرگز این اتهام را رد نکرده است.

فیگارو به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشته است که فرانسه هیچ گزینه‌ای را در قبال ایران نفی نمی‌کند، اما، ظاهراً آماده نیست که سپاه پاسداران را در فهرست سیاه گروه‌های تروریستی قرار بدهد. همین دیپلمات اروپایی سپس از قول مقامات فرانسوی تصریح کرده است که “هدف تغییر رفتار رژیم ایران است، نه تغییر رژیم در ایران.”
ژورژ مالبرونو، خبرنگار فیگارو، علت این امر را برخی ملاحظات فرانسه و بلژیک اعلام کرده است. فیگارو به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشته است که فرانسه هیچ گزینه‌ای را در قبال ایران نفی نمی‌کند، اما، ظاهراً آماده نیست که سپاه پاسداران را در فهرست سیاه گروه‌های تروریستی قرار بدهد. همین دیپلمات اروپایی سپس از قول مقامات فرانسوی تصریح کرده است که “هدف تغییر رفتار رژیم ایران است، نه تغییر رژیم در ایران.”
افزون بر این، فیگارو تصریح می‌کند که فرانسه ۶۰۰ سرباز در جنوب لبنان در چارچوب مأموریت سازمان ملل در این کشور دارد و ۲۰۰ سرباز دیگر فرانسوی در عراق مستقر هستند و سپاه پاسداران که در هر دو کشور دارای نفوذ است می‌تواند از طریق نیروهای شبه نظامی نیابتی خود نظامیان فرانسوی را هدف حمله قرار بدهد.

برگفته ای از سایت اخبار روز، ۲۶ ژانویه ۲۰۲۳