ویران کردن ده ها هکتار بافت تاریخی و فرهنگی شیراز، برای گسترش محوطه های مذهبی و ساختن پاساژ و مناطق تجاری ادامه دارد

در پی برنامه های تازه ای برای ویران کردن بخش های بزرگ دیگری از بافت تاریخی شیراز، دکتر غلامحسین معماریان، استاد دانشگاه و معمار برجسته، در نامه ای خطاب به مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، و شورای عالی معماری و شهرسازی تقاضا کرده این اقدام ضدفرهنگی را متوقف کرده و به جای آن به مرمت و بافت تاریخی شیراز بپردازند. در بخشی از این نامه آمده که: «احتراماً همانگونه که مستحضرید شهرهای تاریخی ایران شواهدی عینی از زندگی مردمان این سرزمین در صدها سال گذشته هستند. این شواهد ارزشمند در چند دهه اخیر دچار تخریب‌های گسترده شده‌اند و علیرغم تذکرهای بسیاری از متخصصان و اساتید تخریب ها همچنان ادامه دارد».

به گفته این استاد دلسوز دانشگاه، شهرهای تاریخی ایران در چند دهه اخیر دچار تخریبهای گسترده شده اند. یکی از این شهرها بافت تاریخی شیراز است که فقط در دو دهه گذشته ده ها هکتار از آن را به عنوان «بین الحرمین» و یا «گسترش حرم شاه چراغ» و یا «مجتمع نیکان» ویران کرده اند و بخش هایی از آن تبدیل به پاساژ، و فروشگاه شده است.

سال گذشته نیز باز به خاطر اتصال {بیهوده} دو حرم شاه چراغ و سید علاء الدین حسین که ۴۰۰ متر با هم فاصله دارند،  بخش دیگری از بافت تاریخی را تخریب کردند. و امسال هم طرحی را تصویب کرده اند که براساس آن به زودی محلات تاریخی «بیات» و «اسحاق بیک» تخریب خواهند شد.

دکتر معماریان، همانگونه که ما در بنیاد میراث پاسارگاد چندین سال است که از بی توجهی عمدی (قبلا سازمان) و در چند سال اخیر(وزرات) میراث فرهنگی گفته ایم تاکید کرده است که: « متاسفانه وزارت میراث فرهنگی که باید جلودار دفاع از این میراث گرانبها باشد، خط تخریبی را معین کرده است که این خط حدوداً با طرحی که تولیت شاه چراغ در چند سال پیش تعیین کرده بود، شباهت دارد. این امر نشان می‌دهد که نه تنها وزارت میراث فرهنگی برای منافع ملی و فرهنگی مردم عمل نکرده، بلکه در جهت کسب رضایت برخی از مسؤولان گام برداشته است».

برگرفته از سایت بنیاد میراث پاسارگاد، ۶ فوریه ۲۰۲۳