زمین‌لرزه‌ ۷٫۹ ریشتری ترکیه را لرزاند

منابع ترکیه سحرگاه دوشنبه ۱۷ بهمن از وقوع زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷٫۹ به مقیاس ریشتر در جنوب این کشور خبر دادند.

این زمین لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق «غازی عینتاب» رخ داده است اما به گفته مراکز زلزله‌نگاری شدت آن آنچنان بالا بوده که در کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، وسعودی و بخش‌های از یونان، قبرس و ارمنستان نیز احساس و ثبت شده است.

طبق این گزارش این زمین لرزه، که به فرو ریختن ساختمان‌های زیادی منجر شد، ده‌ها کشته و زخمی در ترکیه و سوریه برجای گذاشته و شماری نیز زیر آوارها باقی مانده‌اند.

شاهدان عینی در مناطق حنوب ترکیه از خروج اهالی برخی شهر‌های این کشور به خیابان‌های پوشیده از برف خبر دادند.

مقامات ترکیه سطح چهارم هشدار که به معنای درخواست کمک بین‌المللی است را اعلام کرده‌اند.

ارتش ترکیه عملیات امدادرسانی از قبیل انتقال تیم‌های پزشکی به مناطق آسیب دیده را آغاز کرده است.

منابع رسمی در ترکیه می‌گویند به‌علت افزایش تعداد جانباختگان این حادثه هنوز آمار دقیقی درباره تعداد کشته‌ها و مجروحان در دست نیست اما آمرکز «حوادث اضطراری و بلایای طبیعی ترکیه» اعلام کرد که در این زمین لرزه تاکنون دست کم ۷۶ کشته و ۴۴۰ مجروح شده‌اند.

طبق اطلاعات این آژانس این زمین لرزه شدید بیش از ۱۰ ایالت در ترکیه را تحت تأثیر قرار داده است.

در همین حال مرکز تحقیقات علوم زمینی آلمان اعلام کرد که این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در نزدیکی شهر «کوهرامانماراش» در جنوب ترکیه رخ داده است.

مرکز لرزه نگاری مدیترانه اروپا نیز اعلام کرده که احتمال وقوع سونامی بزرگی از زمین لرزه وجود دارد که این مرکز در حال ارزیابی این وضعیت است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پس از این زمین لرزه شدید اعلام کرد که تمامی واحدها و نهادهای این کشور به حالت آماده باش درآمدند.

وزیر کشور ترکیه نیز با بیان اینکه آخرین پس لرزه ۶٫۴ درجه‌ای غازیانتاب را لرزاند، از شهروندان خواست تا راه را برای آمبولانس‌ها و تیم‌های امدادرسانی باز کنند.

او گفت: «ما در حالت آماده باش هستیم و تیم‌های جستجو و نجات به مناطق آسیب‌دیده اعزام شده‌اند و اکنون اولویت دسترسی به افراد گرفتار زیر آوار است.»

وزیر کشور ترکیه همچنین از شهروندان خواست استفاده از تلفن همراه را متوقف کنند.

فرماندار استان عثمانیه ترکیه از ریزش ۳۴ ساختمان خبر داد.

یک مقام امنیتی ترکیه گفت که ۱۷ ساختمان در استان دیاربکر در جنوب شرقی این کشور پس از زلزله و حضور مردم زیر آوار فرو ریخته است.

خبرنگار «العربیه» از فروریختن حدود ۱۳۰ ساختمان در ایالت مالاتیا ترکیه و همچنین آسیب رسیدن به تعداد زیادی از ساختمان‌های دیگر شهرک‌های نزدیک به ترکیه در مرز شمال سوریه خبر داد.

برگرفته ای از سایت العربیه فارسی، ۶ فوریه ۲۰۲۳