۵۴ کشور اعدام معترضان در ایران را محکوم کردند

۵۴ کشور دنیا قطعنامه‌ای را در شورای حقوق بشر سازمان ملل امضا و اعدام معترضان در ایران را محکوم کردند. اجلاس شش هفته‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل از دیروز در ژنو آغاز شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، در جلسه صبح امروز، معاون وزیر خارجه کاستاریکا بیانیه مشترک ۵۴ کشور در محکومیت صدور و اجرای احکام اعدام برای معترضان در ایران را قرائت کرد:

«در ماه‌های اخیر در ایران برای ده‌ها نفر از شرکت‌کنندگان در تظاهرات پس از مرگ مهسا امینی، احکام اعدام صادر کرده یا در صدد صدور چنین احکامی بوده است.»

کشورهای امضاکننده گفتند درباره «ماهیت جرایم»، «سرعت محاکمه»، «عدم شفافیت»، «گزارش‌های موثق از عدم دسترسی به وکیل انتخابی» و «شکنجه یا سایر رفتارهای غیرانسانی» بشدت نگرانند.

این بیانیه یادآور شد کشورهایی که مجازات اعدام را لغو نکرده‌اند تنها مجاز هستند برای شنیع‌ترین جنایات آنهم پس از دادرسی عادلانه منطبق با ضمانت‌های مقرر در میثاق‌های بین‌المللی حکم اعدام صادر کنند.

امضاکنندگان تاکید کردند که «هیچ دولتی نباید برای مجازات افراد شرکت‌کننده در تظاهرات، از اعدام و ارعاب شهروندان با هدف کاهش فعالیت مخالفان استفاده کند.»

این ۵۴ کشور از حکومت ایران خواسته‌اند به جان و خواسته شهروندانش احترام بگذارد و با کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره اعتراض‌های اخیر همکاری کند.

علاوه بر کشورهای غربی و بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا، کشورهای دیگری از جمله شیلی، اکوادور، بوسنی، پاراگوئه، پرو، و اوکراین این بیانیه را امضا کرده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران دیروز در شورای حقوق‌بشر سخنرانی و کشورهای غربی را به تحریک ناآرامی در ایران متهم کرد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱ مارس۲۰۲۳