اینترسپت: پنتاگون طرح احتمالی جنگ با ایران را تدوین کرده است

بر اساس اسناد محرمانه بودجه اضطراری و برنامه‌های ویژه نظامی ایالات متحده آمریکا که پایگاه خبری «اینترسپت» آمریکا به نسخه‌ای از آن دست یافته، پنتاگون طرح احتمالی برای جنگ با ایران را تدوین کرده است.

این گزارش که روز چهارشنبه ۱۰ اسفند منتشر شد، می‌افزاید طرح یاد شده با اسم رمز «نگهبان پشتیبانی» در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تامین بودجه شده است که بخشی از طرح وسیع جنگی پنتاگون در خصوص پیش‌بینی وقوع یک بحران بالقوه است.

پیشتر هیچ گزارشی درباره طرح «نگهبان پشتیبانی» پنتاگون در رابطه با احتمال جنگ با ایران منتشر نشده بود و در اسنادی که به‌دست پایگاه خبری اینترسپت رسیده، مشخص نشده که چه میزان بودجه برای این طرح صرف شده است.

جان مور، سخنگوی سنتکام، فرماندهی مرکزی آمریکا، در گفت‌وگو با این پایگاه خبری از اظهارنظر در رابطه با طرح یاد شده اجتناب کرده، اما گفته است ایران کماکان مهمترین منبع بی‌ثباتی در منطقه و تهدیدی علیه آمریکا و متحدان آن است: « ما دائماً جریان‌های تهدید را با هماهنگی شرکای منطقه‌ای خود رصد کرده و در دفاع از منافع ملی ایالات متحده در منطقه تردید نخواهیم کرد».

این گزارش می‌افزاید طرح «نگهبان پشتیبانی» یکی از نمونه‌های فزاینده حمایت ایالات متحده آمریکا از مواضع تهاجمی اسرائیل در رابطه با ایران است.

اخیرا تام نایدز سفیر آمریکا در اسرائیل نیز اعلام کرد اسرائیل هر کاری برای مقابله با دسترسی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای لازم باشد، می‌تواند انجام دهد و آمریکا از اسرائیل حمایت خواهد کرد.

اینترسپت می‌نویسد درست چهار روز مانده به پایان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، پنتاگون «بی سر و صدا» اسرائیل را به منطقه مسئولیت ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا منتقل کرد و رسماً آن را با کشورهای عمدتاً عرب خاورمیانه گروه‌بندی نمود و این وضعیت در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن نیز ادامه یافت: این موضوع نشان می‌دهد طرح عادی‌سازی روابط اسرائیل با اعراب موسوم به «طرح آبراهام» در واقع تلاشی برای ایجاد ائتلاف میان اعراب و اسرائیل برای مواجهه با دشمن مشترک یعنی ایران بود.

پیشتر اسرائیل در منطقه مسئولیت ستاد فرماندهی اروپایی ایالات متحده آمریکا قرار داشت تا روابط آمریکا با کشورهای عربی را تحت‌الشعاع قرار ندهد.

آمریکا و اسرائیل طی ماه‌های گذشته نیز رزمایش‌های نظامی مشترک خود را افزایش داده و مقامات اسرائیل می‌گویند این رزمایش‌ها برای آمادگی در چارچوب طرح‌های بالقوه در رابطه با جنگ با ایران است.

همکاری نظامی ایالات متحده و اسرائیل در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن به سرعت گسترش یافت و تمرینات دریایی مشترک بی‌سابقه‌ای را در بر گرفت. از جمله سوخت‌گیری یک ناو اسرائیلی در مارس ۲۰۲۱ توسط ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده، شلیک ۳۰ گلوله اخطار توسط نیروهای دریایی آمریکا به سمت قایق‌های تندرو سپاه در خلیج فارس در آوریل همان سال و رزمایش مشترک نیروهای دریایی آمریکا و اسرائیل در اوت ۲۰۲۱.

در ماه اوت سال گذشته میلادی نیز برای اولین بار نیروهای دریایی آمریکا، عراق و کویت یک رزمایش مشترک در خلیج فارس برگزار کردند. ژانویه امسال نیز آمریکا و اسرائیل بزرگترین رزمایش نظامی خود را با حضور هشت هزار پرسنل نظامی و مشارکت ۱۴۰ هواپیمای جنگی از جمله جنگنده‌های استراتژیک، یک ناو هواپیمابر و تمرینات آتش واقعی با بیش از ۱۸۰ هزار پوند مهمات واقعی برگزار کردند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، گفته است: «این رزمایش‌ها تا چند سال پیش غیرقابل پیش‌بینی و تصور بود».

البته سخنگوی پنتاگون گفته است تمرکز رزمایش‌ها علیه کشور یا تهدید مشخصی نیست، اما مقامات اسرائیل صراحتا اعلام کرده‌اند که هدف رزمایش‌ها «شبیه‌سازی جنگ با ایران» است.

بنی گانتز، وزیر دفاع وقت اسرائیل، نیز در ماه ژوئن ۲۰۲۲ در یک بیانیه مطبوعاتی گفته بود: «در ماه‌های اخیر، ما به چندین هدف مهم دست یافته‌ایم؛ جهان به مبارزه با ایران پیوسته است».

به‌گفته او، به همین دلیل در طول یک سال گذشته طرحی گسترده را برای تقویت همکاری بین اسرائیل و کشورهای منطقه تحت حمایت ایالات متحده و سنتکام گسترش داده‌ایم.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲ مارس۲۰۲۳