عضو کمیسیون امنیت مجلس: حکومت حتی در مدارس کوچک هم مامور اطلاعاتی دارد

در بحبوحه انتشار اخبار حمله با گاز به دختران، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای خبر داد که حکومت حتی در مدارس کوچک ایران نیز مامور اطلاعاتی دارد.

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، این امر را در گفت‌وگو با روزنامه شرق چاپ تهران و هنگام انتقاد از عملکرد نهادهای اطلاعاتی در زمینه کشف علت حملات با گاز سمی به دختران دانش‌آموز در ایران افشا کرده است.

او گفت: «نقدی به این موضوع وارد است که به جامعه اطلاعاتی و حراست‌ها برمی‌گردد، چرا که حتی در مدارس کوچکی که شش محصل داشته باشند هم دولت نماینده‌ای از حراست قرار داده است که کار نهادهای اطلاعاتی را انجام می‌دهد.»

این عضو امنیتی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ناتوانی سازمان‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی در کشف علت این رخدادها افزود: «این اتفاقات آسیبی جدی به اعتماد عمومی و بدنه اجتماعی هوادار نظام وارد می‌کند.»

جلال رشیدی‌کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیز از این که با گذشت چند ماه از اولین مسمومیت‌ها در قم هنوز نهادهای اطلاعاتی مدعی بی‌اطلاعی در این زمینه‌اند، ابراز تعجب کرد.

او گفت: «این موضوع برای ما هم جای سؤال دارد که چرا هنوز نهادهای امنیتی موفق به شناسایی این افراد نشده‌اند.»

با وجود گذشت ماه‌ها از آغاز حملات با گاز به مدارس دخترانه ایران و دستور دادستانی کل کشور برای پیگیری این موضوع، هنوز مقام‌های اطلاعاتی و انتظامی جمهوری اسلامی مدعی‌اند «سرنخی» در این رابطه وجود ندارد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره ادعای «اشراف اطلاعاتی» بر بسیاری از موضوعات را داشته است.

برای نمونه، در اوایل بهمن، پس از آن که تندیس روح‌الله خمینی در اردستان، از توابع استان اصفهان، تخریب شد، فرماندار این شهر از دستگیری یک نفر در این رابطه «در کوتاه‌ترین زمان ممکن» خبر داد و گفت نیروهای انتظامی و اطلاعاتی در زمینه چنین حوادثی «اشراف کامل» دارند.

همچنین در سال‌های اخیر، پس از حمله به مراکز یا عوامل نظامی یا هسته‌ای جمهوری اسلامی، حکومت بلافاصله مدعی بازداشت عاملان این حملات یا «جاسوسانی» در این رابطه شده است

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی همچنین نظارت خود را برای بازداشت زنان و دخترانی که آنان را «بی‌حجاب» یا «بدحجاب» می‌خوانند نیز افزایش داده و مدعی «شناسایی» آنان حتی در خودروی شخصی‌شان هستند.

با این حال، نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر هیچ دلیل و توجیهی را برای تاخیر خود در شناسایی عوامل حملات با گاز به مدارس ارائه نکرده‌اند.

این ادعا در حالی است که در جریان اعتراضات جاری علیه جمهوری اسلامی، بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان معترض از طریق دوربین‌های نظارتی در مدارس و دانشگاه‌ها شناسایی و بازداشت شدند.

حمله به مدارس دخترانه موجی از واکنش‌های بین‌المللی را به دنبال داشته اما علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز تاکنون در این زمینه سکوت کرده است.

پیشتر یک معاون وزیر بهداشت فاش کرده بود که این حملات از سوی افرادی صورت می‌گیرد که قصد دارند همه مدارس به ویژه مدارس دخترانه را به تعطیلی بکشانند.

او درباره هویت این افراد توضیحی ارائه نکرد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳ مارس۲۰۲۳