دانش‌آموزان دختر روز شنبه دست‌کم در ۳۳ شهر از ۱۷ استان ایران مورد حمله با گاز سمی قرار گرفتند

دست‌کم ۳۳ شهر در ۱۷ استان ایران، شامل تهران، اصفهان، ایلام، کردستان، کرمانشاه، خراسان شمالی، قم، لرستان، خوزستان، فارس، گیلان، اردبیل، البرز، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و همدان روز شنبه سیزدهم اسفند ماه شاهد حمله با گاز سمی به دانش‌آموزان بودند.

این حملات در شهرهای ۱۰ شهر استان تهران شامل شهر تهران، بومهن، صفادشت ملارد، نسیم‌شهر، باقرشهر، پاکدشت، اسلامشهر، شهریار، پرند، دماوند، دو شهر استان اصفهان شامل کاشان و سمیرم، در استان ایلام شامل شهر ایلام، در استان کردستان شامل سنندج و کامیاران، بود.

همچنین مدارسی در شهرهای رشت، لاهیجان، املش در استان گیلان، همدان و کبودرآهنگ در استان همدان، ارومیه در آذربایجان شرقی، تبریز در آذربایجان غربی، بجنورد در خراسان شمالی، مراکز سه استان قم، کرمانشاه، زنجان، شهر کرج در استان البرز، کوار در استان فارس، شهرهای اردبیل، مشگین‌شهر، گرمی در استان اردبیل، هفتکل در خوزستان و بروجرد در لرستان در معرض این حملات قرار گرفتند.

استان تهران

در استان تهران روز شنبه سیزدهم اسفند به دست‌کم ۲۷ مدرسه دخترانه در ۱۰ شهر این استان شامل شهر تهران، بومهن، صفادشت ملارد، نسیم‌شهر، باقرشهر، پاکدشت، اسلامشهر، شهریار، پرند و دماوند، حمله با گاز سمی انجام شد.

در شهر تهران دست‌کم ۷ مدرسه شامل مدارس جمال الدین اسد‌‌آبادی در شهرک شریعتی عبدل آباد، دبستان غیرانتفاعی باغ مهر، دبیرستان دوره اول دخترانه دولتی امام هادی، نورفرهنگ، نواب صفوی، اعتمادفر و مدرسه باغ مهر در روز شنبه سیزدهم اسفند هدف حمله با گاز سمی قرار گرفتند.

همچنین مدرسه موسی ابن جعفر در باقرشهر، مدرسه فرزانگان و دبیرستان جواد‌الائمه در نسیم‌شهر، دبیرستان دخترانه الزهرا در بومهن، مدرسه حجت، مهراندیشان،عصمت و شقایق‌ها در صفادشت ملارد از جمله مدارسی هستند که در معترض این حملات قرار گرفتند.

در پاکدشت سه مدرسه امامت، الغدیر و بهار، در اسلامشهر چهار مدرسه ام‌ ابیها، باقرالعلوم، صدیقه طاهرهو اسدیان، در شهر پرند مدرسه مرتضی محمدی، در دماوندمدرسه‌ پسرانه‌ ولیعصر و مدرسه دخترانه زهره خبازی، و شهر شهریار نیز دو مدرسه فدک و توحید از جمله مدارسی هستند که دانش‌آموزان آن در معترض حمله با گاز سمی قرار گرفتند.

بیشتر در این باره:
مجمع مدرسین و محققین قم: جریانی افراطی با رعب‌آفرینی در پی جلوگیری از تحصیل دختران است
استان اصفهان

در استان اصفهان روز شنبه مدارس دو شهر کاشان، سمیرم هدف حمله با گاز سمی قرار گرفتند. این مدارس شامل هنرستان دخترانه کتابچی کاشان و مدرسه بانو امین شهر حنای سمیرم بودند.

اداره کل آموزش‌ و پرورش استان اصفهان با تایید انتقال شماری از دانش‌آموزان سمیرم و کاشان به بیمارستان، اعلام کرد که این مسمومیت‌ها صبح شنبه در مدرسه بانو امین شهر حنای شهرستان سمیرم و هنرستان کتابچی شهر کاشان رخ داده و تعدادی از دانش‌آموزان در هر دو شهر به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

استان‌های غربی

در استان ایلام نیز دانش‌آموزان مدرسه قدسیه در شهر ایلام هدف این حملات قرار گرفتند. به گفته جاسم محمدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام دست‌کم ۷ نفر از دانش‌آموزان مسموم شده از مدرسه قدسیه شهرک کشوری ایلام به بیمارستان منتقل شدند.

در استان کردستان ۴ مدرسه در دو شهر سنندج و کامیان شاهد مواردی از مسمومیت دانش‌آموزان بود. در شهر سنندج دانش‌آموزان مدرسه راهنمایی دخترانه جنت و در شهر کامیاران دانش‌آموزان سه مدرسه شاهد، عفت و برکت دچار مسمومیت شدند.

سعید کنعانی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو سنندج، البته گفت که دانش آموزان دبستان جنت سنندج حوالی ظهر با اعلام اینکه «بوی گاز می‌آید» از کلاس خارج شدند، اما مدیر و معاون آموزشی این مدرسه این بو را رد کرده و دانش‌آموزان را به کلاس بازگرداندند. کنعانی گفت که پس از وخامت حال یکی از دانش‌آموزان، در نهایت خانواده این دانش‌آموز او را به بیمارستان کوثر سنندج منتقل کردند.

در استان گیلان ۹ مدرسه در سه شهر رشت، لاهیجان و املش شاهد حمله با گاز سمی و مواردی از مسمومیت دانش‌آموزان بود.

در رشت مدرسه دخترانه حمزه رفعتی، مدرسه پسرانه جواد سرافراز و مدرسه دخترانه همراه، در لاهیجان مدارس مریم تاج‌گردون ، مقدسی، هجرت ، علامه و چمران، و در شهر املش مدرسه دخترانه شایستگان دچار مسمومیت شده و به بیمارستان منتقل شدند.

در استان همدان ۲ مدرسه در دو شهر همدان و کبودرآهنگ در معرض حملات با گاز سمی قرار گرفتند. در شهر همدان شماری از دانش‌آموزان مدرسه علاقبندیان و در شهر کبودرآهنگ تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان فاطمه الزهرا به بیمارستان منتقل شدند.

علیرضا توقیری، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان، مسمومیت ۷۷ دانش‌آموز دختر در مدارس علاقبندیان شهر همدان و مدرسه شبانه روزی فاطمه‌الزهرا کبودرآهنگ را تایید کرد.

در استان آذربایجان غربی سه مدرسه نورالزهرا، دبیرستان مائده و دبیرستان دخترانه گل نرجس در شهر ارومیه در روز شنبه سیزدهم اسفند در معرض حمله با گاز سمی قرار گرفتند.

ناصر مسعودی، معاونت درمانی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، تایید کرد که در ارومیه ۲۸ نفر از دانش آموزان و ۳ نفر از کادر مدرسه با علایم سردرد و سرگیجه به وسیله یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.»

در استان آذربایجان شرقی دانش‌آموزان دختر در دست‌کم ۳ مدرسه از جمله مدرسه معصومه هدف این حملات قرار گرفتند. بهمن نقی‌پور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در این مورد گفت: «مسمومیت در سه مدرسه سطح شهر تبریز رخداد و از تعداد ۶۳ دانش‌آموز با علائم مسمومیت که در بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار گرفتند ۵۰ نفر تا شامگاه شنبه ترخیص شدند.

در استان زنجان دو مدرسه ولیعصر و مدرسه ابتدایی امام رضا در شهر زنجان در روز شنبه درگیر این حملات شدند.علی اسماعیلی، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، در این مورد گفت که صبح شنبه در مقطع متوسطه دوم مدرسه دخترانه ولیعصر زنجان تعدادی از دانش‌آموزان مسموم و به بیمارستان منتقل شدند و عصر نیز در مدرسه ابتدایی امام رضا زنجان تعدادی از دانش‌آموزان و معلمان مسموم و بلافاصله به بیمارستان‌ انتقال یافتند.

استان البرز

در استان البرز نیز دانش‌آموزان در ۵ مدرسه شهر کرج شامل مدرسه مهاجر، احمد فاتحی، نفیس، فاطمه پزشکی و عزیزالله پزشک مورد این حملات قرار گرفته و به بیمارستان منتقل شدند.

پیشتر در روز چهارشنبه دهم اسفند نیز دانش‌آموزان دو مدرسه شهرستان فردیس کرج دچار مسمومیت شده بودند و شامگاه پنج‌شنبه یازدهم اسفند نیز دانشجویان خوابگاه دختران دانشگاه فنی و حرفه‌ای کرج مسموم شدند.

در استان فارس نیز دانش‌آموزان دبیرستان فاطمه‌الزهرا شهر کوار آماج این حملات قرار گرفتند. به گفته مهرداد شریفی،معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز «۳۵ دانش‌آموز این مدرسه با علائم تهوع، ضعف و سرگیجه به بیمارستان کوار اعزام شدند و ۴ دانش‌آموز به دلیل بیماری زمینه‌ای به بیمارستان‌های شیراز منتقل شده‌اند.»

در خراسان شمالی دانش‌آموزان مدرسه دخترانه حضرت مریم بجنورد هدف مسمومیت‌ها قرار گرفتند. ابوالقاسم اکبری،مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی، انتقال ۲۶ دانش آموز مدرسه حضرت مریم بجنورد به بیمارستان را تایید کرد.

همچنین جواد شاهین‌فر،سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خراسان شمالی، تعداد دانش‌آموزان بستری شده را ۳۱ نفر اعلام کرد.

در استان کرمانشاه نیز دانش‌آموزان سه مدرسه رضوان، فرزانگان و معصومه روز شنبه دچار مسمومیت شدند و تعدادی از این دانش‌آموزان به بیمارستان منتقل شدند.

در استان اردبیل دانش‌آموزان تعدادی از مدارس در سه شهر اردبیل، مشگین‌شهر و گرمی درگیر مسمومیت‌ها شدند.

در شهر اردبیل تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه‌ دخترانه‌ تدین، در مشگین شهر دانش آموزان مدارس زینبیه، شاهد، سمیه، قاسم‌زاده، و در شهر گرمی هم دانش‌آموزان ۳ مدرسه روز شنبه به بیمارستان منتقل شدند.

حسین مولایی، فرماندار شهرستان گرمی گفت که در این شهر ۳۷ دانش‌آموز و ۳ معلم از سه مدرسه گرمی به دنبال مسمومیت توسط اورژانس و اولیای دانش آموزان به بیمارستان ولایت منتقل شدند.

در استان قم نیز دانش‌آموزان مدرسه دارالزهرا و تعداد دیگری از مدارس روز شنبه بار دیگر دچار مسمومیت شدند. بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم در روز شنبه سیزدهم اسفند ماه ۴۴ دانش‌آموز در این شهر به بیمارستان منتقل شدند.

در استان خوزستان نیز ده‌ها دانش‌آموز دختر از دو مدرسه شهر هفتکل روز شنبه هدف حمله با گاز سمی قرار گرفتند. حبیب حی‌بر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، مسمومیت ۵۵ دانش‌آموز دختر دبیرستان دخترانه هاجر در هفتکل و یکی دیگر مدارس هفتکل را تایید کرد و گفت: پنج نفر از این بیماران پسر بوده‌اند و تاکنون ۱۸ نفر از این بیماران به مراکز درمانی اهواز و رامهرمز انتقال یافته‌اند.

در استان لرستان نیز شهر بروجرد روز شنبه بار دیگر شاهد مسمومیت گسترده دانش‌آموزان دست‌کم یک مدرسه، مدرسه حضرت مریم، بود و تعدادی از دانش‌آموزان این مدرسه به بیمارستان منتقل شدند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۵ مارس۲۰۲۳