جایزه افتخاری زنان شجاع ۲۰۲۳ به «زنان و دختران معترض ایران» اهدا شد

مراسم اعطای «جایزه بین‌المللی زنان شجاع ۲۰۲۳»‌ روز چهارشنبه ۱۷ اسفند به میزبانی جیل بایدن، همسر رئیس جمهوری آمریکا، و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده برای نخستین بار در کاخ سفید برگزار شد.

در این مراسم جایزه افتخاری «مادلین آلبرایت» به «زنان و دختران معترض ایران» اعطا شد.

آنتونی بلینکن در این مراسم گفت، «رئیس جمهوری بایدن برابری جنسیتی و حقوق زنان را در اولویت سیاست خارجی ما قرار داده است.»

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: «دفاع از حقوق زنان و دختران ریشه در ارزش‌های دموکراتیک حقوق بشری ما و آزادی‌های اساسی برای همه دارد».

او اضافه کرد که از ۱۷ سال قبل تاکنون ۱۸۰ زن در سراسر جهان «جایزه بین‌المللی زنان شجاع »‌ را دریافت کرده‌اند و امسال نیز این جایزه به ۱۱ زن اعطا می‌شود.

آنتونی بلینکن در ادامه تصریح کرد٬ زنان شجاعی در مناطق مختلف وجود دارند که نمی توان به نام از آنها تقدیر کرد چرا که ممکن است آنها را در معرض خطرهای بزرگتری قرار دهد. به همین دلیل جایزه مادلین آلبرایت٬ وزیر خارجه پیشین آمریکا٬ در نظر گرفته شده است.

کاندولیزا رایس٬ وزیر سابق خارجه آمریکا٬ در پیامی ویدئویی به این مراسم از شجاعت زنان و دختران ایرانی در جریان اعتراضات اخیر تقدیر کرد.

لیندا توماس گرینفیلد٬ سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد٬ در ادامه این مراسم به هنگام اعطای جایزه مادلین آلبرایت گفت٬ این جایزه به زنان و دختران ایرانی تعلق می‌گیرد که به دنبال کشتن وحشیانه مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، بپا خواستند و الهام بخش همه ما بوده‌اند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد اضافه کرد: آنچه مهسا می‌خواست این بود که یک زندگی معمولی و شاد داشته باشد. او رویای تشکیل خانواده پس از اتمام تحصیل را داشت. اما این امیدها و رویاها توسط ظلم و ستم به اصطلاح «پلیس اخلاقی» ایران از بین رفت.

لیندا توماس گرینفیلد گفت، با عنایت به تمام امیدی که این جنبش نماد آن است، هرگز نباید فراموش کنیم که حکومت ایران چگونه به این اعتراضات پاسخ داده است. (مقامات حکومت ایران) معترضانی که در تظاهرات مسالمت آمیز شرکت کرده بودند را شکنجه کردند. ده‌ها هزار نفر را بازداشت کرده‌اند. آنها در سرکوب‌های خونین، ایرانیان را کشتند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد اضافه کرد: جامعه جهانی باید همچنان به محکومیت سرکوب و خشونت حکومت (ایران) ادامه دهد و ما باید به حرف‌هایمان عمل کنیم.

لیندا توماس گرینفیلد در ادامه خطاب به همه زنان و دختران در سراسر ایران گفت: «این را بدانید: ما در مبارزه شما برای زن، برای زندگی و برای آزادی در کنارتان خواهیم ایستاد.»

دولت آمریکا برای هفدهمین سال این جایزه را به زنانی از سراسر جهان اهدا کرد که شجاعتی مثال‌زدنی از خود نشان داده‌اند یا برای حقوق بشر، ایجاد عدالت و برابری جنسیتی و بهبود موقعیت زنان در جوامع خود تلاش کرده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا پیشتر در بیانیه‌ای از «شهامت و ایستادگی» زنان و دختران معترض که «الهام‌بخش موج دیگری از ایرانیان – شامل مردان و پسران – و پیوستن جمعی انبوه از آنان به اعتراضات شد» ستایش کرد.

وزارت خارجه آمریکا گفت، زنان و دختران ایران به‌رغم پاسخ «خشونت‌بار» جمهوری اسلامی به خواسته‌های معترضان که به کشته شدن صدها معترض مسالمت‌جو از جمله حدود ۷۰ کودک منجر شد، پایداری کرده‌اند.

مادلین آلبرایت، سیاستمدار یهودی‌تبار و نخستین وزیر خارجه زن آمریکا، بود که سوم فروردین ۱۴۰۰ در سن ۸۴ سالگی از دنیا رفت. از خانم آلبرایت اغلب به عنوان «پرچم‌دار دموکراسی» یاد می‌شود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۹ مارس۲۰۲۳