قیمت خودرو در ایران «بین ۳۰ تا ۸۰ درصد» افزایش می‌یابد

در حالی که بازار خودرو در سال جاری شاهد افزایش شدید قیمت بوده است، باز هم خبر می‌رسد که خودروسازان ایرانی سعی دارند قیمت خودرو را بین ۳۰ تا ۸۰ درصد افزایش دهند.

پایگاه اقتصادی اکوایران روز جمعه، ۱۹ اسفند، به نقل از مازیار بیگلو، عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، گفت: «اعضای شورای رقابت به این جمع‌بندی رسیده‌اند که قیمت محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز در مبداء در بازه‌ای بین ۳۰ تا ۸۰ درصد افزایش پیدا کند.»

خودروسازان مدعی‌اند که چون در زیان هستند این افزایش قیمت خودرو در کارخانه می‌تواند تا حدودی به شرکت‌های خودروساز کمک کند تا از تولید همراه با زیان فاصله بگیرند.

آخرین افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو که مجوز آن توسط ستاد تنظیم بازار صادر شده بود، مربوط به آذرماه سال ۱۴۰۰ است که بر اساس آن، شرکت‌های خودروساز اجازه پیدا کردند تا قیمت کارخانه‌ای محصولات خود را به طور میانگین ۱۸ درصد افزایش دهند.

اما افزایش ۳۰ تا ۸۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو، روی قیمت محصولات عرضه‌شده در بورس کالا نیز اثر خواهد گذاشت و می‌تواند سبب افزایش دوباره قیمت خودرو در بازار شود.

در پی افزایش قیمت دلار شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز زیان را بهانه قرار داده‌اند تا با فشار به دولت قیمت کارخا‌نه‌ای خودرو را افزایش دهند.

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان، گفته است: «بدهی خودروسازان دولتی به ۵۰ هزار میلیارد‌ تومان رسیده است. عمده این بدهی به زنجیره تامین یا همان صنعت قطعه‌‌سازی خودرو است.

خودروسازان باید محصول‌شان را به قیمت واقعی و با دریافت سود بفروشند. این بدهکاری آن‌ها به ‌دلیل فروش محصول با قیمت‌گذاری دستوری و در واقع زیر قیمت تمام شده ‌است.»

برخی کارشناسان می‌گویند به دلیل افزایش قیمت دلار بسیاری از مردم به دنبال خرید خودرو هستند و تولید بسیار پایین‌تر از تقاضا بازار است و کاهش تولید خودرو توسط خودروسازان سبب افزایش بیشتر قیمت خودرو در بازار خواهد شد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۱ مارس۲۰۲۳