صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی، به «تبلیغ علیه نظام» متهم شد

شبکه حقوق بشر کردستان در گزارشی از احضار صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا(ژینا) امینی که پیشتر نیز وکالت شماری از فعالان سیاسی و مدنی را بر عهده داشته  خبر داده و نوشته است که این وکیل دادگستری به «تبلیغ علیه نظام» متهم شده است.بر اساس این گزارش آقای نیکبخت روز شنبه بیستم اسفند ماه ۱۴۰۱ بە شعبە دوم بازپرسی «دادسرای عمومی و انقلاب مقدس» مستقر در زندان اوین تهران احضار و به عنوان «تبلیغ علیە نظام» مورد تفهیم اتهام قرار گرفته است. 

این وکیل دادگستری پس از مراجعه به شعبه دوم بازپرسی دادسرای مستقر در اوین و تفهیم اتهام، با «قرار کفالت» تا زمان برگزاری جلسه دادگاه بە صورت موقت آزاد شده است.

شبکه حقوق بشر کردستان به نقل از یک فرد آگاه نوشته است که مصداق این اتهام به آقای نیکبخت «مصاحبە با رسانەهای خارج از ایران» عنوان شده است.

اتهام‌زنی و احضار صالح نیکبخت وکیل خانواده امینی در حالی صورت می‌گیرد که در آستانه ششمین ماه پس از قتل حکومتی این زن جوان رسانه «ساندی تایمز» بریتانیا در گزارشی تحقیقی به موارد متعددی از جرایم پلیس امنیت اخلاقی در هنگام بازداشت او پرداخته و تایید کرده است که ماموران گشت ارشاد علیرغم ضرب و شتم او در زمان بازداشت، تا چهل و پنج دقیقه پس از بیهوش شدنش در ساختمان پلیس امنیت اخلاقی تهران او را مورد تمسخر قرار داده و به وضعیتش رسیدگی نکرده بودند.

مهسا امینی، زن جوان ۲۲ ساله اهل سقز که برای دیدار با اقوام همراه خانواده به تهران آمده بود، در ۲۲ شهریور ماه به دست نیروهای گشت ارشاد بازداشت و به گفته صالح نیکبخت دو ساعت بعد، پیکر او در حالی که ۹۵ درصد علائم حیاتی قطع شده بود به بیمارستان کسری تحویل شد. روز ۲۵ شهریور اعلام شد که تلاش پزشکان برای نجات او نتیجه‌ای نداشته است.

کشته شدن مهسا امینی به اعتراضات گسترده‌ای علیه جمهوری اسلامی در سراسر کشور تبدیل شد.

برگرفته ای از سایت ایران وایر، ۱۴ مارس۲۰۲۳