کاخ سفید دوباره ادعای جمهوری اسلامی را تکذیب کرد؛ توافقی انجام نشده است

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که در حال حاضر هیچ توافقی در مورد مبادله زندانیان با ایران وجود ندارد و ایالات متحده به تعامل با ایران در مورد چگونگی بازگرداندن آمریکایی‌هایی که ناعادلانه در آنجا بازداشت شده‌اند، ادامه می‌دهد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «هیچ توافقی انجام نشده و نمی‌خواهیم به خانواده‌هایی که مدت‌هاست منتظر بازگشت عزیزانشان هستند، امید کاذب بدهیم.

روز یکشنبه هم یک مقام کاخ سفید ادعای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در ارتباط با توافق میان واشنگتن و تهران بر سر تبادل زندانیان را تکذیب کرد و افزود ایالات متحده متعهد به تضمین آزادی تمامی شهروندان آمریکا زندانی در ایران است.

به گفته این سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، «ادعاهای مقامات ایرانی مبنی بر اینکه برای آزادی شهروندان آمریکایی به ناحق زندانی در ایران به توافق رسیده‌ایم، نادرست است.»
این مقام آمریکایی افزود: «متاسفانه مقامات ایرانی در زمینه داستان‌بافی تردید نمی‌کنند و این جدیدترین ادعا موجب عذاب روحی بیشتر خانواده‌های سیامک نمازی، عماد شرقی، و مراد طاهباز خواهد شد.»

ادعای حسین امیرعبداللهیان

وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه مدعی شد جمهوری اسلامی و آمریکا «در روزهای اخیر» بر سر موضوع تبادل زندانیان «به توافق‌هایی رسیده‌اند.»

به گفته حسین امیرعبداللهیان، سندی «به طور غیرمستقیم» میان ایران و آمریکا به امضا رسیده و «طرف آمریکایی در حال آخرین بررسی فنی» است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی افزود: «اگر همه چیز خوب پیش برود ما شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود.»

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع ایرانی گزارش داده که دو کشور منطقه‌ای در سلسله مذاکرات غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن برای آزادی زندانیان شرکت کرده‌اند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۴ مارس۲۰۲۳