رابرت مالی: ایران باید امکان دسترسی‌های لازم برای آژانس را فراهم کند

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور ایران، شامگاه چهارشنبه ضمن اعلام دیدار خود با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که تهران باید امکان دسترسی‌های لازم برای آژانس را فراهم کند.

آقای مالی در توییتی تصویر دیدار خود با رافائل گروسی را منتشر کرد و نوشت که با او درباره نشست‌های اخیر وی با مقامات ایرانی گفت‌وگو کرده است.

رافائل گروسی در سفر اخیر خود به تهران بر سر بازرسی‌های بیشتر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از تاسیسات ایران با مقامات جمهوری اسلامی به توافق رسید.

این سفر به دنبال انتشار گزارش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام گرفت که در آن از کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده در سطح حدود ۸۴ درصد در سایت فردو خبر داده شده است.

ایران اگرچه اتهام اقدام برای غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بیش از ۶۰ درصد را رد کرده است، اما دیپلمات‌های غربی می‌گویند که آن‌چه مانع تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس علیه تهران شد، این توافق اخیر با رافائل گروسی بوده است.

رابرت مالی در ادامه توییت خود ضمن استقبال از تلاش‌های آقای گروسی در این راستا نوشت که ما بر سر ادامه تماس‌ها توافق داشته‌ایم.

آقای مالی افزود: «ما تاکید کردیم که ایران باید به تعهداتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده است عمل کند و باید امکان هر دسترسی لازمی را برای آژانس فراهم بیاورد.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۶ مارس۲۰۲۳