واکنش بلینکن به برقراری روابط ایران و عربستان: هر اقدامی که باعث مهار تهران شود، خوب است

وزیر امور خارجه ایالات متحده با ابراز خوش‌بینی نسبت به برقراری دوباره روابط بین تهران و ریاض گفت: «اگر این توافق واقعاً محقق شود، و به‌ ویژه اگر جمهوری اسلامی به تعهداتش در این توافق عمل کند، اقدام مثبتی انجام شده است.»

آنتونی بلینکن که به اتیوپی سفر کرده در یک کنفرانس خبری در دانشگاه آدیس‌آبابا افزود: «از منظر ما، هر چیزی که بتواند به کاهش تنش، جلوگیری از درگیری و مهار اقدامات خطرناک یا بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی کمک کند، چیز خوبی است حتی اگر توافقی بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی باشد که با مشارکت چین حاصل شده است.»

او با بیان اینکه چین تسهیل‌گر، انعقاد این توافق برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک دو کشور بوده است تصریح کرد: «در این مورد خاص، سعودی‌ها و ایرانی‌ها چند سالی در بغداد و عمان صحبت و مذاکره کردند اما من فکر می‌کنم ارزشمند است که کشورها در جایی که می توانند، مسئولیت پیشبرد امنیت و روابط مسالمت آمیز را بر‌عهده بگیرند.»

گفتنی است پس از اعلام خبر توافق در هفته گذشته کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید هم به رسانه‌ها گفت که توافق حاصل شده می‌تواند به کاهش تنش در منطقه، به ویژه در یمن که سالها است به صحنه درگیری این دو کشور تبدیل شده، کمک کند.

او گفت: «ما از هرگونه تلاش برای کمک به پایان دادن به جنگ در یمن و کاهش تنش در منطقه خاورمیانه استقبال می‌کنیم و این یکی از دلایلی است که رئیس جمهوری بایدن در تابستان برای انجام آن گفتگوها به ریاض سفر کرد. تنش زدایی و دیپلماسی همراه با بازدارندگی، ستون‌های کلیدی سیاستی هستند که رئیس جمهوری بایدن در سفر ماه ژوئیه خود به منطقه، بر آنها تاکید کرد. کاهش تنش در خاورمیانه به وضوح از اولویت‌های ما است و از آن استقبال می‌کنیم.»

جان کربی از مسئولان رسانه‌ای شورای امنیت ملی کاخ سفید هم به خبرنگاران گفت که ریاض دولت جو بایدن را در جریان اقداماتی که منجر به توافق با تهران شد گذاشته است، اما کاخ سفید با وجود آن که نقش مستقیمی در این رخداد نداشته، از روندی که بتواند منجر به پایان دادن جنگ در یمن شود استقبال می‌کند.

روابط ایران و عربستان پیوسته فراز و نشیب‌هایی را تجربه کرده است. اما اعدام یک روحانی سرشناس شیعه در عربستان در دی‌ماه ۱۳۹۴ منجر به خاموش شدن کامل چراغ روابط دیپلماتیک این دو کشور با یکدیگر شد.

عربستان سعودی عمدتاً سنی‌مذهب و ایران شیعه که هر دو به نوعی درگیر نیرو‌های نیابتی در سراسر خاورمیانه هستند. عربستان در تلاش است که از یک سو با اصلاح قوانین اساسی و از بین بردن برخی محدودیت‌ها از جمله حجاب و گسترش روابط دیپلماتیک خود با کشور‌های منطقه جایگاه خود را در خاورمیانه و جهان مستحکم‌تر کند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۶ مارس۲۰۲۳