پدافند هوایی اوکراین۱۴فروند پهپاد رژیم ایران را سرنگون کرد

فرماندهی نیروی هوایی اوکراین می‌گوید روسیه در حملات شبانگاه سه‌شنبه به اوکراین از ۱۷ پهپاد شاهد ساخت ایران استفاده کرده است. این فرماندهی اعلام کرد سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین ۱۴ فروند از این پهپادها را سرنگون کردند.

فرماندهی نیروی هوایی اوکراین تاکید کرد پهپادها احتمالاً از منطقه ساحل شرقی دریای آزوف به پرواز درآمدند.

این تحول در شرایطی است که ارتش اوکراین می‌گوید نیروهایش روز دوشنبه با نیروهای روس در اطراف ساختمان شورای شهر باخموت در شرق اوکراین مقابله کردند.

ارتش اوکراین این ادعای روسیه را که نیروهایش در پی ماه‌ها نبرد شهر را به تصرف خود درآورده‌اند رد کرد. یک سخنگوی اوکراینی گفت روسها پرچم پیروزی را نه بر فراز ساختمان شورای شهر بلکه بر روی نوعی سرویس بهداشتی نصب کرده بودند.

نبرد در باخموت یکی از خونبارترین پیکارها در جنگ اوکراین بوده است، به طوری که طرفین تلفات سنگینی را متحمل شده اند و بخش اعظم شهر در پی بمبارانها تخریب شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، یکشنبه شب طی یک سخنرانی ویدئویی از سربازان کشورش که در باخموت و دیگر شهرها می‌جنگند سپاسگزاری کرد.

باخموت که یک شهر معادن و مقر لجیستیکی ارتش اوکراین است در حاشیه بخشی از استان دونتسک – تحت کنترل روسها – قرار دارد. جمعیت شهر پیش از هجوم نظامی روسها در ماه فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی بالغ بر ۷۰ هزار نفر بود.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،  ۴ آپریل ۲۰۲۳