افزایش قیمت نفت در پی کاهش تولید «اوپک‌ پلاس»

به دنبال اعلام کاهش تولید از سوی کشورهای عضو «اوپک پلاس» و همچنین کاهش ۴ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت خام آمریکا، قیمت نفت در اوایل معاملات آسیایی امروز چهارشنبه ۱۶ فروردین افزایش یافت.

بهای معاملات آتی نفت برنت در ساعت ۰۴:۰۹ به وقت گرینویچ با ۳۸ سنت افزایش به ۸۵ دلار و ۳۶ سنت در هر بشکه رسید و قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۸ سنت افزایش به ۸۱ دلار و ۹ سنت در هر بشکه رسید.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، داده‌های سه‌شنبه منابع مؤسسه‌های نفت آمریکا، کاهش حدود ۴٫۳ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت خام این کشور در آخر ماه مارس را نشان داده بود که این کاهش به افزایش قیمت نفت در بازار کمک کرده است.

به گفته منابع موسسات نفت آمریکا که خواستند نامشان فاش نشود، ذخایر بنزین ایالات متحده حدود چهار میلیون بشکه کاهش یافته و ذخایر پالایش و تقطیر نفت خام نیز حدود ۳٫۷ میلیون بشکه کاهش یافت.

قرار است چهارشنبه ساعت ۱۴:۳۰ به وقت گرینویچ گزارشی رسمی از موجودی دخایر نفت خام آمریکا توسط اداره اطلاعات انرژی، وابسته به وزارت انرژی ایالات متحده ارائه شود.

اعلام کاهش ۴ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت خام آمریکا و اعلام کاهش تولید از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه، که به گروه «اوپک پلاس» معروف‌اند، به افزایش قیمت نفت کمک کرد.

طرح «اوپک پلاس» قرار است حجم کل کاهش را به ۳٫۶۶ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

طرح کاهش دو میلیون بشکه‌ای در اکتبر گذشته اوپک پلاس، معادل تقریبا ۳٫۷ درصد تقاضای جهانی است.

برگرفته ای از سایت العربیه فارسی،  ۵ آپریل ۲۰۲۳