پروژه‌ای تازه کلید خورد؛ طلب بودجه برای «ایجاد مرز فرهنگی» در سواحل مازندران

محمود حسینی‌پور، استاندار مازندران پنجشنبه ۱۷ فروردین از «تهیه نقشه راه و ایجاد مرز فرهنگی» در سواحل مازندران در دریای خزر خبر داد و گفت «برای جلوگیری از هنجارشکنی‌های احتمالی و همچنین افزایش نشاط اجتماعی این امر ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.»

او همچنین از دولت خواست، بودجه لازم را به این مساله اختصاص دهد. حسینی‌پور این راهبرد را برای حفاظت از «امنیت اجتماعی» ساحل استان عنوان کرد.

اگر چه استاندار مازندران توضیحات بیشتری درباره «فرهنگ‌سازی مرزی» بیان نکرد اما پیش‌تر حسین علیپور، رییس واحد معماری و شهرسازی استانداری مازندران اعلام کرد که حریم ۶۰ متری بخش‌هایی از ساحل دریای مازندران که بعنوان اراضی نظامی به‌حساب می‌آمد آزاد شده است و برای بهره‌برداری از آن نیاز به «فرهنگ‌سازی» است.

یکی از نهادهای متولی برای آنچه حکومت از آن بعنوان نهاد «فرهنگ‌سازی» و «مبارزه با هنجارشکنی‌» نام می‌برد، ستاد امر به معروف و نهی از منکر است که توانست در سال ۱۴۰۱ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال بودجه دریافت کند، رقمی که دبیر ستاد آن را ناکافی دانسته است.

با توجه به‌ آنکه استان مازندران برای بسیاری از مردم یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری در ایران محسوب می‌شود حکومت در تلاش است با اجرای طرح‌هایی که از آن بعنوان‌ «طرح سالم سازی» نام می‌برد با رفتارهای «هنجارشکن» مبارزه کند.

با آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی» و گسترش اعتراضات سراسری در ایران و سرپیچی زنان و دختران از تمکین از «حجاب اجباری»، حکومت همواره در تلاش است از روش‌های گوناگون برای خاموش شدن صدای معترضان و سرکوب مخالفان حکومت استفاده کند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۶ آپریل ۲۰۲۳