شلیک دهها راکت از غزه؛ اسرائیل: به ۱۳ هدف تروریست‌ها در لبنان و غزه حمله کردیم

درگیری بین ارتش اسرائیل و ستیزه‌جویان فلسطینی در نوار غزه و جنوب لبنان تا ساعات اولیه بامداد جمعه ۱۸ فروردین ادامه یافت. ارتش اسرائیل می‌گوید دست‌کم به سه نقطه در جنوب لبنان و ۱۰ مکان در نوار غزه حمله نظامی کرده است.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد ۴۴ راکت توسط گروه‌های فلسطینی از نوار غزه به خاک اسرائیل شلیک شد.

براساس این بیانیه، هواپیماهای اسرائیل به مواضع حماس در نوار غزه حمله کردند و یک سایت زیرزمینی تولید سلاح، سه سایت دیگر تولید سلاح و همچنین یک تونل زیرزمینی حماس را هدف قرار دادند.

علاوه بر غزه، بیش از ۱۰۰ راکت بعد از ظهر پنجشنبه از جنوب لبنان به شهرکهای اسرائیلی شلیک شد.

همچنین سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد: دولت لبنان مسئول هر اتفاقی در داخل خاک خود از جمله شلیک موشک است. ما اجازه نمی‌دهیم حماس از لبنان فعالیت کند.

همزمان با تنش‌های نظامی، پنجشنبه شب کابینه امنیتی دولت اسرائیل تشکیل جلسه داد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بعد از این جلسه کوتاه به خبرنگاران گفت که پاسخ اسرائیل، بهای سنگینی را به دشمنان تحمیل خواهد کرد.

جنگ لفظی از سوی مقامات تشکل‌های فلسطینی ادامه دارد. یک سخنگوی گروه های فلسطینی به المیادین گفت که گروه‌های فلسطینی تعداد زیادی موشک‌های دوربرد در اختیار دارند که تا کنون از آن استفاده نکرده‌اند.

مقامات لبنان نسبت به افزایش تنش هشدار داده‌اند. در بیانیه دولت لبنان آمده این کشور آماده است که با نیروهای حافظ صلح مستقر در جنوب خاک خود همکاری کند و برای بازگشت آرامش، اقدامات مناسبی انجام دهد.

هاشم صفی الدین رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان مدعی شد که حملات راکتی از جنوب لبنان به خاک اسرائیل در واکنش به «هتک حرمت به مقدسات ما» از سوی اسرائیلی ها است.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) هم پنجشنبه شب گفت اسرائیل، مسئول تجاوز به مسجدالاقصی، نمازگزاران و معتکفان حاضر در آن است.

پلیس اسرائیل روز چهارشنبه وارد مسجد الاقصی در اورشلیم شد و با گروهی از نمازگزاران درگیر شد. به گزارش رویترز، پلیس اسرائیل در بیانیه‌ای گفت مجبور به ورود به مجموعه الاقصی شد؛ چرا که «اغتشاشگران نقاب‌دار» با مواد محترقه، چوب، و سنگ در داخل مسجد پنهان شده بودند. پلیس اسرائیل گفت این افراد حتی با انجام گفت‌و‌گو هم حاضر نشده بودند مسجد را ترک کنند.

حماس و حزب الله لبنان از سوی آمریکا و برخی دیگر از کشورها به عنوان گروه‌های تروریستی شناخته می‌شوند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۷ آپریل ۲۰۲۳