سفیر رژیم ایران در باکو احضار و چهار کارمند و دیپلمات حکومت اسلامی اخراج شدند

در ادامه تنش‌های سیاسی-دیپلماتیک میان جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران، وزارت خارجه آذربایجان ضمن احضار سفیر جمهوری اسلامی در باکو، چهار تن از کارمندان و دیپلمات‌های حکومت ایران در آذربایجان را به‌عنوان «عنصر نامطلوب» اخراج کرد.

بر اساس اعلام وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، چهار کارمند و دیپلمات‌ جمهوری اسلامی ایران باید ظرف ۴۸ ساعت خاک آذربایجان را ترک کنند.

هم‌زمان با اخراج کارمندان و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران از باکو، مقام‌های امنیتی آذربایجان از بازداشت شش تن به‌اتهام همکاری با جمهوری اسلامی خبر داد.

این شش تن متهم‌ شده‌اند که با تشکیل گروه و دست زدن به حرکت‌های مسلحانه، قصد تشکیل حکومت اسلامی در آذربایجان داشته‌اند.

خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه، ششم آوریل (۱۷ فروردین‌ماه)، در گزارشی به‌نقل از وزارت خارجه این کشور نوشت که این چهار کارمند و دیپلمات سفارت جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل فعالیت‌های مغایر با «ماموریت دیپلماتیک» خود، در مغایرت با مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ وین ناظر به روابط دیپلماتیک میان کشورها، «عنصر نامطلوب» تشخیص داده شده‌اند و اخراج می‌شوند.

روز دوشنبه مقام‌های آذربایجان از بازداشت چهار نفر در ارتباط با حمله مسلحانه به فاضل مصطفی، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان، خبر داده بودند. فاضل مصطفی، رهبر حزب «نظام بزرگ»، به «مواضع ضد ایرانی» شناخته می‌شود.

به‌گزارش رسانه‌ها و مقام‌های دولتی آذربایجان، افراد بازداشت‌شده با سفارت جمهوری اسلامی در باکو مرتبط بوده‌اند.

ظرف ماه‌های گذشته، به‌طور مشخص پس از حمله مسلحانه به ساختمان سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، روابط سیاسی-دیپلماتیک ایران و آذربایجان با تنش‌های فراوانی همراه بوده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو، سه هفته پیش نیز در اعتراض به ورود یک جنگنده ایرانی به حریم هوایی جمهوری آذربایجان احضار شده بود.

تنش‌های رژیم اسلامی مسلط بر ایران و آذربایجان درحالی تشدید می‌شود که باکو بیش از هر زمان دیگری به تل‌آویو نزدیک شده است. آذربایجان یکی از تامین‌کنندگان اصلی نفت اسرائیل به‌شمار می‌رود. این کشور همچنین خریدار تجهیزات نظامی و هواپیماهای بدون سرنشین از اسرائیل است. دولت اسرائیل قرار است به‌زودی سفارت خود در باکو را بازگشایی کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۷ آپریل ۲۰۲۳