سفر شاهزاده رضا پهلوی به اسرائیل؛ چاره‌‌اندیشی برای بحران آب در ایران

شاهزاده رضا پهلوی با انتشار پیامی در حساب توییتر خود از سفر به اسرائیل برای شرکت در مراسم یادبود قربانیان هولوکاست و رساندن پیام دوستی ملت ایران به ملت اسرائیل خبر داد.

شاهزاده رضا پهلوی در این توییت نوشت: «در راه اسرائیل هستم. هدف من از این سفر، ابلاغ پیام دوستی ملت ایران، گفتگو با متخصصان آب اسرائیلی درباره چگونگی مواجهه با بحران منابع آب ایران ناشی از سو‌ءاستفاده رژیم جمهوری اسلامی، و ادای احترام به قربانیان هولوکاست هم‌زمان با روز یادبودشان است.»

او همچنین درباره اهداف سفر خود به اسرائیل نوشت: «می‌خواهم مردم اسرائیل بدانند که جمهوری اسلامی نماینده مردم ایران نیست. پیوند دیرین میان دو ملت ایران و اسراییل می‌تواند دوباره برقرار شود و به هر دو ملت سود برساند. به اسرائیل می‌روم تا نقشم برای ساختن آن آینده روشن‌تر را ایفا کنم.»

در راه اسرائیل هستم. هدف من از این سفر، ابلاغ پیام دوستی ملت ایران، گفتگو با متخصصان آب اسرائیلی درباره چگونگی مواجهه با بحران منابع آب ایران ناشی از سو‌ءاستفاده رژیم جمهوری اسلامی، و ادای احترام به قربانیان هولوکاست هم‌زمان با روز یادبودشان است.

مراسم یادبود قربانیان هولوکاست در روزهای دوشنبه و سه شنبه ۲۸ و ۲۹ فروردین برگزار می‌شود و شاهزاده رضا پهلوی قرار است در همین تاریخ در اسرائیل در این مراسم شرکت کند.

در این سفر، «گیلا گاملیل»، وزیر اطلاعات اسرائیل، به عنوان نماینده دولت این کشور میزبان شاهزاده رضا پهلوی خواهد بود.

گیلا گاملیل، وزیر اطلاعات اسرائیل در واکنش به سفر شاهزاده رضا پهلوی به این کشور در توییتر نوشت: مشتاقانه منتظر میزبانی از شاهزادهرضاپهلوی عزیز و آغاز پل ساختن بین ملت‌هایمان هستم.

حساب توییتری دولت اسرائیل هم در واکنش به سفر شاهزاده رضا پهلوی در پیامی به زبان فارسی و انگلیسی نوشت: ما مشتاقانه منتظر استقبال از شما در اسرائیل هستیم.

در بخشی از بیانیه‌ای که دفتر شاهزاده رضا پهلوی منتشر کرد و در حساب توییتری‌ او نیز به اشتراک گذاشته شد، چنین آمده است: «رضا پهلوی، شاهزاده در تبعید و مدافع دموکراسی سکولار در ایران، به اسرائیل سفر می‌کند تا پیام صلح و دوستی ملت ایران بر اساس اندیشه کوروش کبیر به مردم اسرائیل منتقل کند.»

در این بیانیه همچنین آمده است که شاهزاده رضا پهلوی در این سفر با مقامات بلندپایه دولتی اسرائیل، متخصصان آب و کشاورزی و ایرانیان تبعیدی و ساکن اسرائیل ملاقات خواهد کرد.

شاهزاده رضا پهلوی قرار است در این سفر از «دیوار ندبه»، مقدس‌ترین مکان مذهبی یهودیان در بیت‌المقدس و همچنین از مرکز جهانی بهایی و باغ‌های بهائی حیفا، به نشانه همبستگی با جامعه بهائیان، دیدار کند.

در این بیانیه به نقل از شاهزاده رضا پهلوی آمده است که «ایران دموکراتیک به دنبال برقراری مجدد روابط با اسرائیل و همسایگان عرب، شاید به‌عنوان بخشی از توافق کوروش در آینده است. از نظر من، آن روز از همیشه نزدیکتر است.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۷ آپریل ۲۰۲۳