اسرائیل از چین خواست نفوذ خود را برای توقف برنامه هسته‌ای ایران به کار گیرد

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، از همتای چینی خود چین گانگ خواست تا از نفوذ کشورش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده کند، و تاکید کرد اسرائیل تمام «اقدامات لازم» برای جلوگیری از تبدیل شدن جمهوری اسلامی به رژیمی مجهز به سلاح هسته‌ای را انجام خواهد داد.

به گزارش «العربیه»، کوهن روز دوشنبه اعلام کرد با گانگ صحبت کرده و از او خواسته تا برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، که به گفته وی تهدیدی علیه بسیاری از کشورهای خاورمیانه و جهان است، بر تهران اِعمال نفوذ کند.

وزیر خارجه اسرائیل در حساب توییتر خود نوشت: «دولت اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی رژیم تروریستی تهران به تسلیحات هسته‌ای به هر ترتیبی اقدام خواهد کرد.»

اسرائیل ایران را به تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای متهم می‌کند، و بارها هشدار داده است که اگر تلاش‌های دیپلماتیک برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، که به سرعت در حال پیشرفت است، شکست بخورد، علیه آن «اقدام نظامی» خواهد کرد.

در عین حال، وزیر امور خارجه چین به همتایان اسرائیلی و فلسطینی خود گفت پکن آماده است تا روند مذاکرات صلح بین دو طرف را تسهیل کند. خبرگزاری رسمی «شین‌هوا» به نقل از گانگ نوشت که چین هم اسرائیل و هم فلسطین را تشویق می‌کند تا جسارت سیاسی نشان دهند و گام‌هایی برای ازسرگیری مذاکرات صلح بردارند، و افزود چین آماده است تا این روند را تسهیل کند.

گانگ در تماس تلفنی خود به کوهن گفت چین نگران تنش کنونی بین اسرائیل و فلسطین است، و در حال حاضر اولویت اصلی را کنترل اوضاع و جلوگیری از تشدید درگیری و خارج شدن آن از کنترل می‌داند.

به گفته العربیه، گانگ به نقش چین در میانجی‌گری برای عادی‌سازی روابط میان سعودی و ایران اشاره کرد و گفت: «سعودی و ایران اخیراً روابط دیپلماتیک خود را از طریق گفت‌وگو احیا کردند، و نمونه خوبی برای غلبه بر اختلافات از طریق مذاکرات هستند.»

برگرفته ای از سایت العربیه فارسی، ۱۸ آپریل ۲۰۲۳