شاهزاده رضا پهلوی با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد

شاهزاده رضا پهلوی شامگاه دوشنبه ۱۷ آوریل، در حاشیه افتتاحیه مراسم یادبود قربانیان هولوکاست، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیراسرائیل دیدار کرد.

گیلا گاملی‌ال، وزیر اطلاعات اسرائیل با انتشار عکسی از دیدار شاهزاده رضا پهلوی و نخست‌وزیر اسرائیل، نوشت: «در حاشیه مراسم رسمی روز یادبود قربانیان و قهرمانان هولوکاست در ید وشم، همراه با نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو و شاهزاده رضا پهلوی، فرزند محمدرضا شاه پهلوی.»

شاهزاده رضا پهلوی و بانو یاسمین پهلوی روز دوشنبه ۱۷ آوریل وارد اسرائیل شدند و در فرودگاه مورد استقبال گیلا گاملی‌ال، وزیر اطلاعات آن کشور قرار گرفتند.

شاهزاده رضا پهلوی در توییتی نوشت: «از این‌که اینجا هستیم خوشحالیم و به کار در جهت آینده آرام و غنی که شایسته مردم منطقه ماست تعهد داریم.»

شاهزاده رضا پهلوی در بخش دیگری از توییت خود نوشت: «از فرزندان کوروش تا فرزندان اسرائیل، ما این آینده را همراه یکدیگر و با دوستی خواهیم ساخت.»

گیلا گاملی‌ال نیز ضمن انتشار تصویری از استقبال از شاهزاده رضا پهلوی و همسرش بانو یاسمین پهلوی در فرودگاه بن‌گوریون در تل‌آویو به شاهزاده رضا پهلوی خیرمقدم گفت و نوشت: «برای نسل‌های اینده، روابط میان کشورها را تجدید می‌کنیم.»

او پیشتر در توییتی نوشته بود که شاهزاده رضا پهلوی، ارشدترین شخصیت‌ ایرانی است که تاکنون به اسرائیل سفر کرده است و افزود که شاهزاده رضا پهلوی با احترام به ارزش‌هایی چون صلح و مدارا، نماد رهبری ایران متفاوت از عملکرد رژیم آیت‌الله‌ها است.

شاهزاده رضا پهلوی پس از شرکت در مراسمی در ساختمان بانک ملی اسرائیل در مراسم یادبود جان‌باختگان هولوکاست در یدوشم حضور یافت.

در این مراسم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در سخنانی گفت ۷۵ سال پس از تاسیس کشور اسرائیل و هشت دهه پس از وقوع هولوکاست، هنوز کشورهایی همچون رژیم ایران هستند که خواستار نابودی اسرائیل‌اند. او گفت: «درسی که از هولوکاست می‌آموزیم این است که هر چه سریعتر در مقابل نیروهای شر بایستیم. کشور اسرائیل باید اطمینان یابد که در مقابل دشمنان توان دفاع از خود را در مقابل کسانی که قصد دارند ما را از بین ببرند دارد.» نتانیاهو افزود: «از همین روست که ما تاکید می‌کنیم که نباید بگذاریم هیچ‌گونه توافقی با رژیم ایران حاصل شود و برای دفاع از خود با نیروهای نیابتی ایران که دست به فعالیت‌های تروریستی می‌زنند مبارزه می‌کنیم.»

شاهزاده رضا پهلوی قبل از شروع مراسم، در گفت‌وگو با شبکه اسرائیلی کان گفت تمام هدفش این است که به جهان بگوید آنچه رژیم اسلامی حاکم بر ایران می‌گوید حرف مردم ایران نیست. او گفت این رژیم نماینده مردم ایران نیست و تاریخ پیوند مردم ایران و اسرائیل به ۲۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. شاهزاده رضا پهلوی گفت: «وقتی که امروز رژیم حاکم بر ایران هولوکاست را انکار می‌کند وظیفه من این است که اینجا برای احترام به قربانیان هولوکاست در اینجا باشم.»

گیلا گاملی‌ال، ضمن انتشار عکسی به همراه شاهزاده رضا پهلوی در این مراسم نوشت: «عکسی که بیش از هزاران کلمه حرف می‌زند: همراه با رضا پهلوی، وارث پادشاهی در ایران، در مراسم دولتی یادبود هولوکاست و در یدوشم. زنده‌باد اسرائیل.»

شبکه خبری کان اسرائیل همچنین به نقل از شاهزاده رضا پهلوی نوشت: «ایران دمکراتیک به دنبال احیای روابط با اسرائیل است. به نظر من، این روز نزدیک‌تر از همیشه است.»‌

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۸ آپریل ۲۰۲۳