هشدار اف‌بی‌آی درباره روش‌های جدید رژیم ایران و چین برای حمله به مخالفان در آمریکا

پلیس فدرال آمریکا روز چهارشنبه هشدار داد که چین و ایران، تلاش‌ برای ساکت کردن مخالفان خود در خاک آمریکا و تاثیرگذاری بر سیاست‌های ایالات متحده را «به‌طور گستاخانه‌ای» افزوده‌اند.

به گزارش رویترز، مقامات ضد جاسوسی اف‌بی‌آی گفتند حکومت‌های ایران و چین در مواقعی از کارآگاهان خصوصی برای جاسوسی از مخالفان خود در آمریکا استفاده می‌کنند و درحال حاضر چند پرونده کیفری در این مورد در جریان است.

مقامات ضد جاسوسی اف‌بی‌آی، در یک نشست خبری، از قربانیان خواستند در مورد سرکوب‌های فرامرزی قدمی به جلو بردارند و گفتند که این مرکز، روند رو‌به‌رشد رژیم‌های استبدادی خارجی که قوانین ایالات متحده را برای ارعاب برخی جوامع زیر پا می‌گذارند، دنبال می‌کند.

یکی از مقامات ضدجاسوسی پلیس اف‌بی‌آی گفت: «بسیاری از این‌ها، تاکتیک‌ها و خطوط جدیدی را شامل می‌شوند که درحال انجام‌اند و ما در تحقیقات قبلی شاهد انجام این پروژه‌ها از سوی چین و ایران در خاک آمریکا نبوده‌ایم. اف‌بی‌آی امیدوار است که آگاهی عمومی در مورد چنین پروژه‌هایی را افزایش دهد و به بخش کارگاهان خصوصی و مجریان قانون ایالتی و محلی نیز هشدار داده شود.»

پلیس فدرال آمریکا همچنین می‌گوید که اهداف این طرح‌ها علیه آمریکا، چندوجهی است و در مواقعی نیز هدف آن، تاثیرگذاری بر تصمیم‌های سیاسی ایالات متحده از طریق «تاکتیک‌های نفوذ بد» است.

یکی دیگر از مقامات ضدجاسوسی اف‌بی‌آی گفت: «ما واقعا شاهد یک نقطه عطف در تاکتیک‌ها، ابزارها و سطح خطر  تهدید بوده‌ایم که در چند سال گذشته تغییر کرده است.»

تماس با خبرنگاران برای برگزاری این نشست خبری، تنها دو روز پس از آن صورت گرفت که ماموران پلیس فدرال آمریکا دو نفر از ساکنان ایالت نیویورک را به اتهام اداره یک «ایستگاه پلیس مخفی» در منطقه سکونت چینی‌ها در منهتن دستگیر کردند.

پیش از این اعلام شده بود که ایستگاه پلیسی که در آمریکا اخیرا به همکاری با دولت کمونیست چین برای آزار و اذیت شهروندان و جاسوسی از مخالفان متهم شد، زیرنظر گرفتن افرادی که شی‌ جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین را با شخصیت کارتونی وینی‌ پو مقایسه می‌کنند را نیز در دستور کار داشته است.

پکن، روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین، اتهام‌های مربوط به حضور پلیس‌های چینی در خارج از کشور را رد کرده بود و گفت که اتهام‌های ایالات متحده «بی‌دلیل» است.

یک سازمان حقوق‌بشری مستقر در اروپا، در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌دهد ده‌ها «ایستگاه خدمات پلیس چین» به نمایندگی از وزارت امنیت عمومی چین، در شهرهای بزرگ سراسر جهان، از جمله نیویورک و لس‌آنجلس حضور دارند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۰ آپریل ۲۰۲۳