«برخورد ایجابی سنگین» با زنان در ۷۰ ایستگاه مترو؛ به‌زودی در تمام واگن‌ها پرده نصب می‌شود

هم‌زمان با انتشار تصاویری از نصب «پرده میان واگن‌های زنان و مردان» در مترو تهران، مدیرعامل مترو از نصب این پرده‌ها در تمامی قطارها تا چند هفتهٔ آینده خبر داد. شهردار تهران نیز در شورای شهر گفت که شهرداری در مورد حجاب با تشکیل «یگان حفاظت» و استفاده از «گروه‌های جهادی» اقدام به «کار ایجابی سنگین» در ۷۰ ایستگاه مترو کرده است.

در ویدئویی که یکشنبه ۱۰ اردیبهشت از اظهارات علیرضا زاکانی در شورای شهر پایتخت منتشر شده است، او می‌گوید: «از پنج ماه گذشته کار ایجابی در مورد مسئلهٔ حجاب‌ را در ایستگاه‌های مترو آغاز کردیم و در ۷۰ ایستگاه مترو کار ایجابیِ سنگین در رابطه با حجاب انجام دادیم.»

آقای زاکانی دربارهٔ نحوهٔ انجام «کار ایجابی سنگین» مرتبط با اعمال حجاب اجباری در ایستگاه‌های مترو توضیح می‌دهد که «گروه‌های جهادی آمدند، دوستان ما آمدند و یگان حفاظت را تشکیل دادیم که مصوبه‌اش از سال ۱۳۹۶ اجرا نشده بود، اما ما آن را تشکیل دادیم.»

شهردار تهران دربارهٔ مقابله با زنانی که از حجاب اجباری سر باز می‌زنند، می‌گوید: «مطابق قوانین کشور در این رابطه پیش می‌رویم، در قدم نخست اطلاع‌رسانی انجام می‌دهیم، بعد به بی‌حجابان‌ تذکر می‌دهیم و در گام سوم از ورود آن‌ها به ایستگاه‌های مترو ممانعت می‌کنیم.»

در بخشی از جلسه شهردار تهران با شورای شهر، زاکانی دربارهٔ زنان مخالف حجاب اجباری نیز ادعا می‌کند این اقدامی است از سوی «دشمن» که «۱۲ سال عقبه دارد» و آن‌ها روی این موضوع کار کرده‌اند.

ویدئوهای منتشرشده از برخورد و مقابله با زنان مخالف حجاب اجباری در ایستگاه‌های مختلف مترو تهران نیز نشان می‌دهد که در این ایستگاه‌ها نیروهایی در چند لایه برای مواجهه با زنان مستقر شده‌اند.

در لایهٔ اول تعدادی از زنان محجبه مستقرند که به زنانی که روسری ندارند تذکر می‌دهند و از آن‌ها می‌خواهند تا حجاب اجباری را رعایت کنند. در لایهٔ دوم تعدادی از نیروهای لباس‌شخصی مرد به زنان تأکید می‌کنند که بدون رعایت حجاب اجباری به آن‌ها اجازهٔ ورود به ایستگاه را نمی‌دهند و در لایهٔ سوم نیروهای «یگان حفاظت» با یونیفورم از ورود زنان بدون حجاب اجباری به ایستگاه ممانعت می‌کنند.

پس از اظهارات علیرضا زاکانی درباره انجام برخوردهای «ایجابی سنگین» در مترو با زنانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران نیز خواهان برخوردهای شدیدتر با زنان در مترو و دیگر اماکن تحت نظر شهرداری شدند.

علیرضا نادعلی، یکی از اعضای شورای شهر تهران، در همین مورد طی جلسه این شورا «کشف حجاب» را «مقاومت آگاهانه و خرابکارانه توسط عده‌ای فریب خورده» خواند و گفت: «ممکن است بسیاری از این افراد اهل اشک باشند، اما فریب خورده‌اند.»

هم‌زمان در روز یک‌شنبه دهم اردیبهشت ماه تصاویری از واگن‌های مترو تهران منتشر شد که نشان می‌داد «در میان واگن‌ها» درگاه‌های پرده‌ای نصب شده است.

وب‌سایت اعتماد آنلاین نوشت که این پرده‌ها «بین واگن زنان و مردان در مترو تهران، برای جداسازی این واگن‌ها از هم نصب شده است.»

مسعود درستی، مدیرعامل مترو، در این باره به خبرگزاری ایرنا گفت که نصب «درهای حائل» از اسفند پارسال آغاز شده و «تا چند هفته آینده در تمامی قطارها نصب خواهد شد».

مدیرعامل مترو ادعا کرد این «درهای حائل» در پی درخواست مردم نصب شده و «این درخواست در رتبه اول فراوانی اعتراضات مردمی قرار داشت». این ادعا در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی تاکنون هرگونه اعتراضات مردمی در هر زمینه را به‌شدت سرکوب و آن را به «دشمنان» مرتبط کرده است.

مسعود درستی همچنین با تقلیل اعتراض‌ها به نصب این پرده‌ها به «طرح نصب‌شده» روی شیشه‌ها گفت: «اگر اجرای طرح گل روی شیشه‌ها بازخورد خوبی در بین مردم نداشته، اصراری روی آن نداریم و طرح تغییر خواهد کرد.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،  ۱ می۲۰۲۳