اعتراضات کارگری و صنفی در یازده استان ایران یک روز قبل از روز جهانی کارگر

در آستانه روز جهانی کارگر، سیزده شهر ایران در یازده استان خوزستان، اصفهان، فارس، تهران، کرمانشاه، گیلان، مازندران، سیستان و بلوچستان، مرکزی، خراسان رضوی، و یزد روز یک‌شنبه شاهد برگزاری تجمع و اعتصابات کارگری و صنفی بودند.

در استان خوزستان روز یکشنبه دهم اردیبهشت شماری از کارگران صنعت نفت و گاز در چهار واحد صنفی مجزا شامل پتروشیمی رازی در ماهشهر و کارگران سه دفتر فنی شاغل در پروژه‌های میدان نفتی جفیر اهواز اعتصاب کردند.

همزمان اتحادیه آزاد کارگران ایران با انتشار فهرستی از کارگاه‌ها و شرکت‌های پیمانکاری صنعت نفت و پتروشیمی اعلام کرد که کارگران دست‌کم ۶۰ شرکت پیمانکاری از اول اردیبهشت ماه تاکنون برای مشارکت در «کمپین سراسری اعتراض کارگران پیمانکاری صنعت نفت در سال ۱۴۰۲» اقدام به برپایی اعتصاب کرده‌اند.

کارگران معترض صنعت نفت و پتروشیمی در جریان این اعتصاب‌ها بنابر بیانیه شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت به دلیل «رشد نجومی تورم» و گرانی‌ها خواهان «افزایش ۷۹ درصدی دستمزد‌ها و همچنین بیست روز کار و ده روز تعطیلی در مناطق عملیاتی صنعت نفت و گاز» هستند.

در همین حال روز یک‌شنبه در شرکت نیشکر هفت‌تپه نیز جمعی از کارگران با تجمع مقابل دفتر مدیریت این مجموعه دست به اعتصاب زدند.

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به اظهارات عبدعلی ناصری، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، آن صورت گرفت که در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «خر مال کسی است که سوارش می‌شود، ما هم سوار خر شده‌ایم و پیاده هم نمی‌شویم و هفت‌تپه را ول نخواهیم کرد.»

در استان یزد نیز جمعی از کارگران مجتمع صنایع لاستیک یزد تایر روز یک‌شنبه در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان تجمع کردند.

همزمان وب‌سایت هرانا از برگزاری تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی طی روز یک‌شنبه خبر داد و افزود که جمعی از بازنشستگان در شهرهای اهواز، اصفهان، کرمانشاه، بابل، اراک، تهران، و رشت اقدام به برپایی تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان تامین اجتماعی کردند.

تجمع کارکنان شرکت کنترل ترافیک تهران، تجمع افراد دارای معلولیت در تربت جام در اعتراض به حذف ردیف بودجه قانون معلولان، تجمع پرستاران در شیراز در اعتراض به وضعیت حقوق و مزایا، و تجمع دانشجویان علوم پزشکی مقابل بیمارستان علی ابن ابیطالب زاهدان، از جمله دیگر تجمع‌های اعتراضی روز یک‌شنبه بود.

از سوی دیگر ۱۵ تشکل کارگری، صنفی و مدنی روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت در آستانه «روز جهانی کارگر» و «روز معلم» در ایران طی قطعنامه‌ای با اشاره به «سرکوب خونین» اعتراضات ماه‌های گذشته گفتند که اکنون همه جامعه از جمله «معلم، کارگر، سینماگر، هنرمند، فعال مدنی و سیاسی، پیر و جوان» در مقابل جمهوری اسلامی قرار دارند.

این تشکل‌ها که پیشتر «منشور مطالبات حداقلی دوازده گانه» را منتشر کرده بودند، در قطعنامه خود با اشاره به اینکه «جنبش انقلابی مردم ایران» همچنان «زنده و پویاست» و روزی نیست که «مردم به جان آمده» حکومت را «آماج اعتراضات تحول خواهانه خود» قرار ندهند، تاکید کردند که جمهوری اسلامی «نه شایسته بقاست و نه قادر به ادامه حیات است.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱ می۲۰۲۳